• Știri

Aparent, Ministerul Transporturilor pare a se lepada de Umbrarescu, Besciu si Casuneanu si le reziliaza contractele de pe un tronson al autostrazii Bucuresti-Brasov.

Pe de alta parte, firmele controlate de regii asfaltului, cu exceptia celei a lui Costel Casuneanu, dar incluzand-o pe cea a lui Nelu Iordache, se numara printre castigatorii licitatiilor de pe Coridorul IV, finantat preponderent cu bani de la Uniunea Europeana.

Gandul va prezinta istoria afacerilor pe care regii constructorilor autohtoni le-au derulat cu partenerul lor traditional, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), si sumele vehiculate de acestia.

Constructor de un miliard de euro
Ultimii cinci ani au fost deosebit de profitabili pentru omul de afaceri Dorinel Umbrarescu, care controleaza companiile Spedition UMB SRL si SC Tehnostrade SRL. Afacerile sale cu CNADNR din aceasta perioada se ridica la peste 940 de milioane de euro.

Numai anul acesta, firmele sale au castigat patru contracte care totalizeaza peste 78 de milioane de euro, fara TVA, in conditiile in care anul precedent nu se mai numarau printre putinii alesi care intrau in parteneriat cu statul. Cel mai important contract, in valoare de 25.743.085 de euro, presupune reabilitarea unei portiuni a DN1H dintre Zalau si Alesd. Asocierea dintre cele doua firme controlate de Umbrarescu a mai castigat in 2011 contractele de reabilitare a trei portiuni distincte din DN 24 si DN 24B pentru care Compania de Autostrazi s-a angajat sa plateasca, in total, circa 52 de milioane de euro.

Anul 2009 a fost insa unul de varf, valoarea totala a lucrarilor ridicandu-se la fabuloasa cifra de 441.764.684 de euro, fara TVA. Un singur contract de „lucrari si servicii de intretinere multianuala vara-iarna”, pe raza SDN Tagu Mures, a generat asociatiei formate din Spedition UMB SRL si SC Tehnostrade SRL venituri de peste 92.865.000 de euro, potrivit datelor CNADNR. Un alt contract important, de 55.188.000 de euro, a constat in lucrari similare, realizate pe raza SDN Miercurea Ciuc. Insa cea mai mare suma trecuta in dreptul unui singur contract a fost de 172.910.839 de euro. CNADNR a platit acesti bani pentru reabilitarea DN12, DN15, intre Chichis-Bixad (km 0 – 42), Bixad-Sandominic (km 42 – 103), Sandominic-Toplita (km 103 – 166).

Si 2008 a fost un an plin pentru firmele lui Umbrarescu, care au semnat, alaturi de alte companii asociate, 12 contracte cu CNADNR. Valoarea totala a acestora s-a ridicat la peste 211.347.000 de euro. Printre afacerile de proportii incheiate in acest an s-a numarat incheierea unui acord cadru, pe patru ani, in care Spedition UMB, Tehnostrade, alaturi de A&R SRL, SC Drumuri SRL si Com Axa SRL se obligau sa intretina o portiune din drumurile aflate in administrarea DRDP Iasi. Valoarea lucrarii: 56.556.865 de euro, fara TVA.

Cel mai „gras” contract individual castigat de Umbrarescu, in asociere cu Com Axa, a fost semnat in 2007. Pentru reabilitarea DN2D, inte Focsani si Ojdula, asociatia acestor firme a fost platita cu 103.498.775 de euro. Pe parcursul acestui an, firmele omului de afaceri au fost parte a unor contracte semnate cu CNADNR in valoare de peste 210 milioane de euro.

Nelu Iordache, contract de peste 340 milioane de euro
Nici companiei controlate de omul de afaceri Nelu Iordache, SC Romstrade SRL, nu ii merge prost anul acesta. Firma a contractat deja, in afara lucrarilor de pe coridorul IV, alte trei lucrari cu CNADNR in valoare totala de circa 61.918.360 de euro, fara TVA. Cea mai semnificativa suma, de peste 32 de milioane de euro, va fi platita asociatiei dintre firma lui Dan Besciu, Iordache si Ezentis Infraestructuras pentru reabilitarea DN6 Alexandria-Craiova, intre kilometri 132 si 185.

In 2010, Romstrade nu a castigat decat doua licitatii, in asociatie cu diferiti constructori, in valoare totala de peste 51 de milioane de euro. In conditiile in care 2009 a fost anul in care Umbrarescu a dominat piata contractelor cu CNADNR, firma de constructii a lui Iordache a trebuit sa se multumeaca cu profiturile din 2008. Acesta a fost insa anul in care compania sa a prins un contract de proportii. Nu mai putin de 345.476.820 deeuro pentru lucrari de modernizare a DN 67C Bengesti – Sebes, intre km 0 – km 148. Alte lucrari, de mai mica amploare, au generat afaceri pe relatia Romstrade – Stat in valoare de aproape 128 de milioane de euro.

Fata de anul electoral 2008, 2007 a fost unul modest pentru afacerile Romstrade. Doar patru contracte semnate cu CNADNR in valoare totala de peste 64 de milioane de euro. Varful a fost reprezentant de reabilitarea si extinderea la patru benzi a centurii rutiere a Bucurestiului pe sectorul cuprins intre DN1A si DN2.

2008 anul de varf al Euroconstruct
Un alt rege al asfaltului este Dan Besciu. El controleaza firma SC Euroconstruct Trading 98 SRL, societate care a derulat afaceri importante cu CNADNR in ultimii ani. In 2011, compania sa a castigat un singur contract, de 327.371 de euro, fara TVA. Obiectul intelegerii este „eliminarea efectelor inundatiilor” din iunie-iulie 2010, pe DN 15, si vizeaza lucrari la un podet, terasamentul si corpul drumului pe o lungime de cateva sute de metri.

In 2010, Euroconstruct a castigat contracte de circa 2,6 milioane de euro. 2009 si 2008 au fost insa ani mult mai favorabili pentru afacerile lui Besciu. Astfel, in urma cu doi ani, a obtinut, in asociere cu firma lui Costel Casuneanu si cu SC Prima Guard Security Fire SRL, un contract de 27.126.148 de euro. Pentru acesti bani, firmele trebuie sa realizeze, pana in 2011, „lucrari si servicii de intretinere multianuala” pentru SDN Bucuresti Nord. In parteneriat cu alti constructori, firma lui Besciu a castigat in acest an contracte care totalizeaza ceva mai mult de 4,3 milioane de euro.

Cele mai importante contracte dintre CNADNR si Euroconstruct au fost semnate in 2008. Valoarea totala a acestora se ridica la aproape 66 de milioane de euro.

Afacerile cu statul ale lui Costel Casuneanu, patronul de la PA&CO International cu o avere estimata la 250 de milioane de euro in topul Forbes, au intrat in declin dupa implicarea sa in dosarul „Catalin Voicu”. In 2008, Pa&CO castiga nu mai putin de 31 de contracte cu statul roman. In prezent, firma nu se numara printre castigatorii licitatiilor de pe Coridorul IV, iar zilele acestea contractul de pe tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti i-a fost reziliat. Mai mult, compania pare sa se orienteze catre piata Republicii Moldova, unde a semnat la jumatatea lunii martie un contract pentru lucari de reparatii ale drumului Chisinau – Balti. Actele au fost semnate in capitala Republicii Moldova de Costelus Casuneanu, recent cooptat in conducerea firmei.

Starea infrastructurii romanesti
In ciuda sumelelor uriase pompate in infrastructura rutiera, drumurile romanesti sunt „expirate”. Din cei 16.500 de kilometri de drumuri nationale existente, 55% aveau, potrivit datelor CNADNR din 2010, durata de viata depasita. Catastrofala se dovedea a fi si situatia podurilor. Din cele circa 3.500 de poduri aflate in administrarea CNADNR, doar ceva mai mult de 2.200 corespund cerintelor de siguranta.

gandul.info

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *