• Știri

Pana la inceputul anului trecut, grupul IRS al omului de afaceri Cristian Burci era cel mai mare producator de vagoane de marfa din Europa cu o cota de piata de circa 30%. Meva Drobeta Turnu Severin, Romvag Caracal si Astra Vagoane Arad vindeau 4.000 – 5.000 de vagoane anual catre companii precum Deutsche Bahn, France Train sau altor mari companii nationale de transport marfa din Europa. La CFR Marfa mai putin, pentru ca aceasta nu avea bani de dat pe cumpararea de vagoane noi.

Saptamana trecuta toate cele trei companii ale lui Burci au intrat in insolventa si vor intra sub supravegherea unui administrator judiciar. Cum s-a ajuns aici ne-a explicat chiar patronul Burci: „Toata piata europeana a cazut dramatic. De la 17.000 de vagoane in 2008 anul acesta a ajuns la 5.000 de vagoane. Dimensiunea totala a pietei de acum este similara nivelului nostru de vanzari de acum doi ani. In actualele conditii nu mai putem sa ne platim furnizorii,  datoriile sau sa platim salariatii asa ca ne suspendam temporar activitatea si asteptam vremuri mai bune”, a spus, in exclusivitate pentru Money.ro, Cristian Burci.

Acesta a tinut sa precizeze ca insolventa nu inseamna  inchiderea fabricilor ci doar conservarea lor. Pana cand spune tot Burci. „Cel mai devreme in 2012 redeschidem. Anul viitor nu arata mai bine decat 2010, ba chiar dimpotriva”, explica patronul IRS. Cat despre angajatii celor trei societati, atatia cat au mai ramas, numai de rau. Celor circa 3.500 de disponibilizati din ultimii doi ani  li se vor mai adauga inca 500-600 in perioada imediat urmatoare. Cele trei fabrici vor functiona in regim de avarie si vor onora doar contractele aflate deja in lucru.

Datele financiare furnizate Money.ro de catre oficialii IRS arata situatia dezastruoasa a celor trei fabrici de vagoane. Astfel productia lor cumulata  a scazut cu jumatate in cazul Astra Vagoane sau chiar de opt ori la Romvag, cifrele de afaceri sunt mai mici decat anul trecut cu 60% sau chiar 85% in timp ce datoriile totale ale fabricilor ajung la aproape 180 de milioane de euro. Toate cele trei companii sunt pe pierdere. Creditorii lor vor trebui sa se inscrie in cel mai scurt timp la masa credala pentru ca sa se stabileasca modalitatea in care isi pot recupera banii.

In 2008 Romvag, Meva si Astra Vagoane aveau 6.000 de angajati. In prezent mai sunt doar 2.700.

Grupul IRS al lui Burci mai detine o fabrica de vagoane de marfa in Cehia. Desi si acolo s-au facut restructurari totusi fabrica nu este in insolventa. money.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *