- Știri
„Timbrul de mediu completeaza principiul ca poluatorul plateste. Pe piata s-ar fi inregistrat un blocaj la vanzarea autoturismelor vechi. Aceasta taxa tine cont de elementul de depreciere, de perioada mai scurta de viata decat in cazul autoturismelor noi”, a declarat ieri Rovana Plumb, ministrul mediului, in cadrul unei conferinte la Palatul Victoria,citatata de Ziarul Financiar.
Noua forma a „taxei auto” are un impact direct asupra pietei de autoturisme second-hand si reprezinta o miscare de relaxare fiscala in cazul inmatricularii de masini vechi.
Varsta medie a unui autoturism din parcul auto local este in scadere avand in vedere ca in ultimii sase ani acest indicator a crescut de la 11,2 ani la 13 ani, potrivit calculelor ZF, facute pe baza datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). In acelasi interval ponderea masinilor mai noi de doi ani s-a redus de noua ori, ajungand la numai 3% in 2012. Imbatranirea parcului auto conduce la cresterea poluarii, dar afecteaza si businessurile service-urilor oficiale si ale importatorilor auto.
Cuantumul taxei va ramane la acelasi nivel in cazul masinilor Euro 5, in timp ce pentru masinile Euro 6 si masinile electrice nu va fi platita nicio taxa de mediu.
Ministrul Rovana Plumb a anuntat ieri ca taxa va fi calculata diferentiat pentru masinile cu motoare pe benzina si pentru cele cu motoare diesel. „Pentru motoarele Euro 5 nu exista diferente intre benzina si motorina pentru ca nu sunt nici diferente importante privind emisiile.”
In cazul achizitiei de masini electrice, ministrul a anuntat ca proprietarii ar urma sa primeasca un tichet „verde” in valoare de 12.000 lei. „Tichetul va putea fi folosit de cei care achizitioneaza astfel de masini. Va fi valabil doar in cazul masinilor electrice. Hibridele sunt inca poluante. Acest tichet se acorda doar pentru tehnologiile curate 100%.”
Timbrul de mediu va fi calculat in principal in functie de emisia de CO2, luata in calcul in intregime pentru timbru fata de 30% de legea in vigoare, inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi platit o singura data la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere, dar nu si in cazul tranzactiilor civile (mostenire sau partaj). Cei care au platit actuala taxa de poluare nu vor mai plati timbrul de mediu.
Modificarile aduse „taxei auto” sunt argumentate de guvern prin faptul ca actuala forma avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor.
Alte argumente ale guvernului sunt ca actuala taxa era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat sa creasca fata de 2012 cu 100 milioane de lei, daca romanii vor cumpara aceleasi tipuri de masini.