• Știri

„In 2013 intram in randul tarilor civilizate” din punctul de vedere al infrastructurii, afirma Boagiu. Concret, „2013 este anul in care vom avea in exploatare 800 de kilometri de autostrada in Romania”, precizeaza aceasta. Cheia este insa absorbtia fondurilor europene. Si in acest domeniu ministrul are planuri mari. „Cred ca vom reusi sa absorbim cea mai mare parte a fondurilor, cu toate ca este un efort gigantic. Vom creste pana la 20% rata pana la sfarsitul lui 2011”, a spus Boagiu la un seminar organizat de Ziarul Financiar. In prezent insa, proiectele romanesti din domeniul transporturilor au atras circa 113 milioane de euro, adica aproximativ 4% din totalul sumelor alocate de Uniunea Europeana (UE) Romaniei, pana in 2013. In acest context, ministrul a lansat si ideea infiintarii unui minister „dedicat absorbtiei fondurilor europene”.

Constructorii, vinovati pentru neajunsurile infrastructurii locale
Boagiu reia ideea importantei pe care o joaca Constanta pe harta transporturilor romanesti, una dintre „preocuparile” mandatului sau fiind transformarea acestui oras in al doilea mare port european. Dincolo de argumentele pragmatice, ea apeleaza si la unele mai putin conventionale. „Dumnezeu ne-a dat o autostrada naturala, Dunarea”, puncteaza ministrul. Celelalte drumuri, opera a constructorilor care activeaza pe piata locala, inainteaza insa ceva mai greu.

Pentru a explica starea actuala a lucrarilor la proiectele de infrastructura romanesti, ocupantul portofoliului de la Transporturi a identificat cateva motive. Printre acestea, se numara si „prestatia defectuoasa a constructorilor”. „Vin in Romania si spun ca sunt cei mai buni, dar ne dovedesc aici ca ocupa locul din coada in ceea ce priveste nivelul calitatii lucrarilor”, semnaleaza ministrul.

Circa 7% din reteaua feroviara a Romaniei, inchisa
Vesti bune au oficialii ministerului si in ceea ce priveste finalizarea proiectelor de cale ferata Campina-Predeal si Bucuresti-Constanta. Modernizarea acestor doua rute va fi incheiata anul acesta. Reusita are insa loc in contextul in care 1.000 de kilometri de cale ferata vor fi inchisi si alti 4.000 vor fi inchiriati catre operatori privati. „Sunt 1.000 de kilometri pe care nu mai circula niciun tren si nu exista bani pentru mentenanta. Vom avea 5.000 de kilometri, din care 1.000 kilometri se inchid si restul vor fi scosi la licitatie, iar firmele private vor opera si se vor ocupa de intretinerea liniilor”, a mai spus Boagiu. In prezent, reteaua totala de cale ferata de care dispune Romania se ridica la circa 20.210 de kilometri.

Guvernul s-a angajat in urma negocierilor cu FMI sa inchida 20% din liniile de cale ferata aflate in administrarea CFR SA, reprezentand aproximativ 4.000 de kilometri, daca nu gaseste un investitor care sa realizeze intretinerea acestora si care va fi selectionat in urma unor licitatii. Totodata, potrivit unui alt proiect al MTI, consiliile judetene vor putea inchiria de la CFR SA, pentru transportul local, liniile nefolosite de operatorul feroviar si vor avea posibilitatea sa stabileasca rute suplimentare fata de cele impuse de Ministerul Transporturilor. Operatorii feroviari privati pot inchiria linii locale de la CFR SA pentru o perioada de 5-10 ani, in functie de perioada necesara amortizarii sumelor pe care firma se angajeaza sa o aloce pentru reparatii capitale si/sau investitii in infrastructura si material rulant.

Campionat European de Fotbal in Romania, in 2020
O alta idee evocata de ministrul Transporturilor a fost posibilitatea ca Romania sa organizeze un mare eveniment sportiv international. „Organizarea unui Campionat European de Fotbal este o idee buna pentru noi”, a declarat Anca Boagiu. Ea spune ca este adepta ideii unui parteneriat cu Bulgaria sau Ungaria, pentru realizarea acestui proiect de anvergura. Ministrul admite ca propunerea nu ii apartine si ca ea a fost lansata de Consiliul Investitorilor Straini (CIS). La finele anului trecut, reprezentantii CIS sustineau ca gazduirea Campionatului European de Fotbal din 2020 ar reprezenta o sansa pentru infrastructura si turismul romanesc. „Investitiile in infrastructura vor conduce la o crestere de 1% a PIB-ului pentru fiecare miliard de euro investit”, estima Claudio Zito, country manager al ENEL Romania. gandul.info

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *