• Știri

Un studiu arata ca aproximativ jumatate dintre cei care si-au luat masina in ultimul an au luat singuri decizia, iar ceilalti 50% au luat hotararea impreuna cu altcineva.
Ca surse de informare inainte de cumpararea unei masini second-hand, site-urile de anunturi auto sunt pe primul loc, 71% dintre respondenti vizitandu-le cel putin o data pe saptamana. Procentul poate parea mare dar este explicabil in contextul in care respondentii studiului sunt utilizatori activi de internet.
43% din cei intrebati au spus ca discuta cu prieteni mai avizati in domeniu, 37% citesc parerile altor cumparatori pe bloguri si forumuri si numai 35% merg si in targuri de masini. Parerea unui mecanic este esentiala pentru numai 27% din cei intrebati.

Pentru cei care au cumparat o masina in ultimele 12 luni, cele mai relevante subiecte pentru documentare inainte de achizitie sunt legislatia privind taxele (71%), evitarea fraudelor verificand corect caracteristicile masinii (69%) si dotarile masinii (65%).
Cand vine vorba despre recomandarile privind achizitionarea unei masini second-had, pe primul loc ca grad de incredere sunt situate cunostintele si prietenii (57%) si abia pe locul doi mecanicii dintr-un service autorizat al marcii (46%). Pe locul trei site-urile cu anunturi auto (43%), iar pe ultimul loc reprezentantii targurilor auto (21%).

La service, pentru verificare, merg putini

Orice cumparator vrea o masina cat mai buna din punct de vedere tehnic, insa mai putin de un sfert dintre cei care si-au luat automobil second-hand s-au dus la service autorizat pentru un diagnostic inainte de a-l cumpara. 42% dintre cumparatori spun ca au verificat personal masina, 32% au evaluat-o impreuna cu un prieten care se pricepe la masini si doar 23% au dus masina la un service autorizat al marcii achizitionate.
Este interesanta diferenta ordinii acestor factori pentru cei care vor sa-si ia masina rulata in urmatoarea perioada. Verificarea personala este in acest caz abia pe locul patru, in timp ce verificarea cu un mecanic este plasata pe primul loc. Astfel, cei care urmeaza sa achizitioneze o masina declara ca o vor verifica impreuna cu un mecanic ales de ei (41%), impreuna cu un prieten care se pricepe la masini (39%), la un service autorizat al marcii (38%). Abia pe locul 4 se afla varianta „verific personal” (30%).
„Explicatia este simpla. Procesul de cumparare al unei masini este foarte incarcat emotional si desi initial avem un plan bine pus la punct si vrem sa parcurgem o intreaga lista de proceduri de siguranta, cand ajungem langa masina visata dorinta de a o avea cat mai repede este atat de mare incat ne face sa nu mai punem siguranta pe primul loc. De multe ori mai intai decidem emotional dupa care incercam sa gasim argumente rationale pentru a confirma decizia luata”, a declarat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro, in cadrul unei conferinte de presa.

Verificarea Kilometrajului

O diferenta este vizibila si in cazul celor care au cumparat o masina in ultimele 12 luni: nivelul de incredere in informatiile prezente in cartea de service este de 75% in timp ce la cei care urmeaza sa achizitioneze o masina SH este de numai 59%.
La intrebarea „Ati verificat daca numarul de kilometri afisat pe bord este real?”, peste doua treimi dintre posesorii de masini seccond-hand au raspuns afirmativ, insa 42% nu pot explica modul in care a fost facuta aceasta verificare si doar 27% spun ca au apelat la un tester autorizat.
Peste trei sferturi dintre cei care intentioneaza sa-si cumpere masini second-hand doresc sa verifice kilometrajul. Dintre acestia mai mult de 40% nu pot, insa, exemplifica procedura de verificare.
„Verificarea kilometrajului este foarte importanta pentru cumparatorii de masini rulate, cunoscandu-se cat de populara este practica «intineririi» masinii scoase la vanzare. Din pacate, foarte putini cumparatori cunosc procedura prin care pot afla istoricul unei masini si un procent si mai mic dintre ei chiar reusesc acest lucru. Conform legislatiei, dealerul autorizat nu poate divulga informatii referitoare la istoricul masinii in service-urile din reteaua respectiva decat proprietarului”, mai spune Cune.

Care e solutia

Mihai Cune propune alcatuirea unei baze de date nationala, administrata de RAR, in care sa fie inregistrate datele referitoare la rulaj, cu fiecare ocazie cu care o masina se prezinta la ITP, la RAR sau la orice service autorizat de RAR. Ulterior aceasta baza de date ar putea fi unita cu cea a Politiei (date despre schimbarile de proprietar, furturi) si a asiguratorilor (istoricul daunelor), astfel, existand o evidenta a parcului auto national ce va putea fi pusa la dispozitia populatiei. „Sunt sigur ca un cumparator ar fi dispus sa plateasca o suma de bani pentru a verifica istoricul unei masini rulate. Un efect colateral dar foarte bun al acestei initiative ar fi descurajarea evaziunii fiscale si a fraudelor din acest domeniu”, subliniaza Cune.
„O masura complementara ar fi modificarea legislatiei astfel incat vanzarea unei masini cu kilometrajul dat inapoi sa fie considerata infractiune, la fel si manopera de interventie asupra rulajului”,  a mai declarat Mihai Cune.

Puncte slabe ale cumparatorilor romani

Cercetarea arata ca o jumatate dintre cei care au cumparat masini second-hand nu au primit Certificatul de autenticitate de la fostul proprietar in momentul achizitionarii masinii. Mai mult de jumatate dintre cei care intentioneaza sa cumpere o masina second-hand nu cunosc faptul ca Certificatul de autenticitate trebuie inmanat de vanzator inainte de incheierea tranzactiei. Dintre cei care intentioneaza sa-si cumpere masina, un sfert au spus, in mod eronat, ca acest Certificat trebuie inmanat de cumparator.
Certificatul este emis de Registrul Auto Roman si este o dovada ca specificatiile tehnice din acte corespund cu realitatea si ca masina nu se gaseste pe lista celor furate. Pentru totala siguranta, certificatul trebuie solicitat de cumparator inaintea incheierii tranzactiei, iar vanzatorul trebuie sa mearga la RAR sa il elibereze.

„Cumpara in siguranta”

Cercetarea concluzioneaza ca exista o foarte mare a cumparatorilor in retele informale ca surse de documentare inainte de alegerea masinii (blog-uri, forum-uri), ca e de foarte mare importanta parerea personala si cea a prietenilor in alegerea masinii si prea putin opinia unui mecanic autorizat.
Totodata, din studiu a reiesit ca persoanele care cumpara masini second-hand nu cunosc modul in care poate fi verificat numarul de kilometri afisati si doar putin peste un sfert merg cu masina la un tester autorizat.
De asemenea, cumparatorii sunt expusi fraudelor pentru ca nu cunosc o serie de elemente legislative importante precum dreptul de a primi certificatul de autenticitate RAR in momentul achizitiei masinii.
„Luand in considerare faptul ca site-urile de anunturi sunt principala sursa de informare in vederea achizitiei, 90% dintre respondenti consultand Autovit.ro, am decis sa realizam o campanie de informare a celor care urmeaza sa cumpere o masina rulata. Pagina „Cumpara in siguranta” (www.autovit.ro/cumparainsiguranta) este gandita ca un ghid complet care vine in ajutorul celor care vor sa se fereasca de posibilele fraude. Bineinteles ca sustinem verificarea masinii la un service autorizat de marca, iar acest ghid nu se doreste a fi un inlocuitor, ci un ajutor complementar”, a mai declarat Mihai Cune.
Pagina ofera sfaturi utile si informatii privind actele necesare achizitiei, modalitatea de obtinere a acestora si nu in ultimul rand, incurajeaza potentialii cumparatori sa aiba o atitudine precauta atunci cand decid sa achizitioneze o masina rulata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *