- Știri
Un „rival” pentru Canalul Panama va fi construit de China, in Columbia, si va lua forma unei cai ferate de 220 km, prin intermediul careia marfurile chinezesti vor patrunde in cele doua Americii, iar Beijingul va putea importa materii prime.
Proiectul ambitios a fost anuntat, luni, de presedintele columbian Juan Manuel Santos, relateaza agentia chineza Xinhua. „Este o popunere reala si chiar aflata intr-un stadiu avansat. Nu vreau sa creeze asteptari exagerate, dar este fezabil”, a spus Santos, citat de The Financial Times (FT).
Studiile realizate de chinezi au vizat costul transportului pe tona si costul investitiei, iar „toate se potrivesc”, a precizat presedintele columbian. Proiectul se anunta profitabil pentru ambele parti. Mai mult, Columbia ar obtine un important avantaj in negocierile comerciale cu SUA, estimeaza FT.
Un „Canal uscat” de 7,6 miliarde USD
Realizarea proiectului intitulat deja „Canalul uscat” va costa 7,6 miliarde USD. Investitia va face toti banii pentru China, care va obtine un „cap de pod” intre cele doua Americi, unde vor fi descarcate marfuri chinezesti, respectiv incarcate minereuri si alte materii prime. Columbia este al cincilea producator mondial de carbune, o resursa energetica pe care economia chineza inca se bazeaza in foarte mare masura.
Linia ferata va porni de la Pacific (unde vor fi descarcate vapoarele din China) si va ajunge pe coasta atlantica a Columbiei, langa localitatea Cartagena, situata aproape de granita cu Venezuela. Gratie caii ferate, relatiile economice dintre Beijing si Bogota vor fi impulsionate, dupa ce au crescut constant in ultimele trei decenii. In 1980, schimburile comerciale intre cele doua tari se situau la doar 10 milioane USD pe an.
In 2010, cele doua tari au facut afaceri totale de cinci miliarde USD, iar „Canalul uscat” se anunta a fi numai o parte din proiectele care vor fi dezvoltate in viitor si ar urma sa creasca valoarea tranzactiilor dintre ele.
Astfel, in afara celor 220 km de „cale ferata-rival” pentru Canalul Panama, China vrea sa construiasca alti circa 800 km de linii ferate in Columbia. Tot printr-o investitie chineza (de opt miliarde USD) va fi modernizat portul Buenaventura, cel mai importat port al Columbiei de la Oceanul Pacific. Modernizarea vizeaza crearea de facilitati pentru a primi 40 milioane tone de marfuri pe an.
Canalul Panama inseamna 5% din comertul mondial
Prin Canalul Panama – construit pe teritoriul statului omonim, intre 1904 si 1914 – trec anual 300 milioane tone de marfuri, circa 5% din comertul mondial Cei 77 km ai canalului sunt strabatuti, in fiecare an, de circa 13.000-14.000 de vapoare.
Constructia sa a fost o investitia a SUA, dupa ce, in anii 1880, Franta a esuat intr-o incercare similara. In privinta „Canalului uscat”, investitia se anunta a fi 100% chineza. Banii vor fi oferiti de Banca Chineza pentru Dezvoltare, iar linia ferata va fi construita de China Railway Group – companie de constructii specializata in mari proiecte de infrastructura. gandul.info