- Știri
Cea mai mica taxa de poluare din topul celor mai bine vandute masini de pe piata locala porneste de la aproximativ 70 de euro, potrivit datelor Ministerului Mediului si este valabila pentru motoarele de 1,2 litri care se regasesc pe modele precum Dacia Logan, Volkswagen Polo sau Renault Symbol. Din topul celor mai bine vandute masini de import, cele mai mari taxe sunt platite de modelele cu motoare de 1,6 litri, cum ar fi Ford Focus sau Skoda Octavia, in aceste cazuri valoarea taxei urcand la aproape 330 de euro.
Procedura de plata a taxei de poluare va fi aceeasi ca si pana acum, potrivit oficialilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Acestia au subliniat ca noul calculator al taxei disponibil pe site-ul ANAF va fi disponibil in prima parte a acestei saptamani, in timp ce la administratiile fiscale se pot incasa deja banii pentru noua taxa de poluare.
De la 1 ianuarie pe piata europeana nu se mai pot comercializa masini decat cu motoare care indeplinesc normele de poluare Euro 5 sau peste, cele Euro 4 putand fi comercializate acum numai ca masini la mana a doua si numai daca au fost deja inmatriculate inainte de 31 ianuarie.
La finele anului trecut dealerii mai aveau putine masini Euro 4 pe stoc, potrivit declaratiilor acestora, automobilele fiind in cele din urma inmatriculate de acestia si vandute ca second-hand de la 1 ianuarie. Totodata, pentru cei ce au inceput formalitatile de achizitie a unei masini Euro 4 in 2010 pot achita pana la 31 ianuarie taxa in forma veche.
In acelasi timp, noua taxa de poluare nu va avea un efect direct asupra vanzarilor de masini, in contextul in care valabilitatea voucherelor din programul ‘Rabla” 2010 a fost prelungita pana la 31 ianuarie, iar de la 1 februarie intra in functiune noul program de casare.
„Piata din ianuarie va fi afectata in special de lipsa de masini din stocurile dealerilor, dar si de voucherele care acum sunt tot mai putine si mai scumpe”, a spus Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de profil.
La finele lunii decembrie in piata se mai tranzactionau aproximativ 7.500 de tichete, care pot fi utilizate pentru achizitia a aproximativ 2.500 de masini, echivalentul unui sfert din vanzarile unei luni normale. Hibridele sau automobilele echipate atat cu un motor normal pe benzina, cat si cu unul electric, cele cu motoare Euro 6, standard care va intra in vigoare din 2014, si masinile electrice sunt in continuare scutite de la plata noii taxe de poluare care va fi platita de la 1 ianuarie anul viitor, potrivit oficialilor Ministerului Mediului.
Dintre cele cateva sute de modele comercializate pe piata locala de la 1 ianuarie pentru 21 nu se va plati in continuare taxa de poluare.
Dealerii si importatorii se asteapta la o crestere importanta a vanzarilor acestor modele, in contextul in care in prezent acestea sunt comercializate la un pret mai mare decat masinile „normale”, in contextul in care acestea dispun de tehnologii mai costisitoare.
In prezent cele mai multe modele Euro 6 se regasesc in gama Mercedes-Benz, acelasi motor diesel de 3,0 litri cu tehnologie BlueTEC regasindu-se inclusiv pe limuzinele E-Klasse, S-Klasse si SUV-urile ML si GL plus crossoverul R-Klasse. Pe langa acestea se adauga si S-Klasse Hybrid, model care utilizeaza acelasi sistem hibrid ca si BMW Seria 7 ActiveHybrid.
Valeriu Zaharia, directorul de marca pentru Mercedes-Benz autoturisme in cadrul Mercedes-Benz Romania, se asteapta ca unul din cinci modele vandute anul acesta sa fie unul Euro 6 sau hibrid, in conditiile in care momentan doar o singura motorizare respecta acest standard.
In cazul BMW, „upgrade-ul” de la Euro 5 la Euro 6 este optional si costa 1.240 de euro, pret valabil pentru modelul 530d cu motor diesel de 3,0 litri, valoare similara cu taxa care s-ar plati in cazul in care ar fi Euro 5.
Tot in cazul marcii germane, lista modelelor scutite atat de actuala, cat si de viitoarea taxa este continuata de hibridele X6 ActiveHybrid si limuzina Seria 7 ActiveHbrid.
Pe de alta parte, potrivit oficialilor BMW, in conditiile in care pretul acestora depaseste 100.000 de euro, clientii le-au achizitionat datorita tehnologiei si nu pentru a face o economie.
In cazul Audi, singura motorizare Euro 6 disponibila in momentul de fata este cea „clean diesel” 3,0 TDI de pe SUV-ul Q7, urmand ca numarul acestora sa creasca anul viitor. In cazul acestuia, diferenta de pret intre motorul Euro 5 si cel Euro 6 este de aproape 1.500 de euro, dar in favoarea motorului mai „verde”, potrivit site-ului oficial din Romania, acesta costand 56.331 de euro cu TVA inclusa, fata de 57.780 de euro in cazul versiunii Euro 5.