- Știri
In Romania nu numai ca este aproape imposibil sa construim autostrazi, dar ne ustura buzunarele si cu intretinerea celor 250 de kilometri pe care ii avem. Autostrada Soarelui (A2) nu este nici macar fina¬lizata, dar inghite deja bani pentru reparatii. Are putin peste 150 de kilometri si se opreste la Cernavoda. Cu toate acestea, numai in 2010, CNADNR a platit aproape 500.000 de euro pentru remedierea starii carosabilului. Nici cealalta autostrada (A1) cu care ne “mandrim”, ce leaga Bucu-res¬tiul de Pitesti, nu sta prea bine. Astfel ca pentru reparatiile unor poduri si podete s-au achitat, tot anul trecut, alti 500.000 de euro.
An de an platim, de exemplu, cadastrul pentru fiecare autostrada in parte. Nu de alta, dar poate se muta benzile de mers si nu stim unde. 70.000 de lei a costat repararea unor grupuri sanitare de pe A 2. Desi exista contracte multianuale de intretinere de ordinul milioanelor de euro a acestor autostrazi, de multe ori CNADNR inchiriaza la randul ei utilaje de care are nevoie pentru deszapezire. Statia de taxare de la Fetesti a inghitit mi¬l¬¬i¬oane de euro si bani care nu se regasesc in actele contabile! In 2007, repunerea in functiune a sistemului de comunicatii si control trafic pe A2, sector Bucuresti Drajna, a costat 1.000.000 de euro. Un an mai tarziu, un raport de audit indica probleme grave in implementarea proiectului privind continuarea sistemului de comunicatii pe sectorul Drajna – Cernavoda. In 2008, paza Autostrazii A1 Bucuresti – Pitesti a costat 1.000.000 de euro. 100.000 de euro au fost pla¬titi pentru cadastrul celor doua autostrazi. Concesiunea lu¬cra¬rilor si serviciilor necesare asigurarii alimentarii cu carburanti pentru A2 a fost facturata cu 4.500.000 de euro.
Intretinerea pe timp de iarna din 2009 a celor doua autostrazi a costat 4.200.000 de euro. Reparatiile de pe Au¬tostrada Bucuresti – Pitesti au scos, in 2009, alti 400.000 de euro din bugetul statului. Tot atunci, in ciu¬da contractelor multianuale de in¬¬tretinere, CNADNR a inchiriat utilaje de deszapezire de peste 3.500.000 de euro pentru A 1 si A 2.
Mai departe, receptia fiecarui tronson de pe Autostrada Soarelui s-a lasat cu negocieri dure. Dorina Tiron, fost director general al CNADNR, a confirmat pentru Jurnalul National ca a avut nu¬me¬roase dis¬cutii cu constructorul inainte de receptia portiunii Drajna Fe¬testi, cons¬truit de Aso¬cierea Astaldi Max Bogl CCCF. Surse din Ministerul Transporturilor sustin ca inainte de predarea lucrarilor expertiza a aratat calitatea indoielnica a compozitiei asfaltului. “Am refuzat sa fac receptia lucrarilor, intrucat acestea nu erau conforme cu ceea ce cerusem noi. Studiul de fezabilitate nu ne-a ajutat foarte mult, a fost facut prin aniii ’90… A fost refacut asfaltul si a trebuit consolidat terasamentul pe acea portiune”, a explicat Dorina Tiron. Un raport de audit realizat in 2008 a scos insa la iveala multe dintre necon¬cordantele de pe Autostrada Soarelui. Pe scurt: s-au platit bani multi pentru nimic! Desi s-a renuntat la o parte din proiecte, pretul contractului nu a scazut, ci, dimpotriva, a continuat sa creasca!
Specialistii au verificat platile de pe tronsoanele IV si V ale autostrazii spre mare. Au reclamat costuri suplimentare de milioane de euro la statia de taxare de la Fetesti. Proiectul de la Fetesti s-a desfasurat sub stricta observatie a Danielei Draghia, actual director general al CNADNR si fost director ISPA. “Draghia a supravegheat toate lucrarile de pe ISPA. La Fetesti, o cladire de 200-300 de metri patrati si cateva copertine au costat peste 4 milioane de euro! Au fost probleme cu asfaltul si cu sistemele de monitorizare. Gheretele au fost cumparate ulterior si tot dupa receptie au mai trebuit refacute portiuni bune din asfalt. Ludovic Orban, fostul ministrul al Transporturilor, nu a renuntat degea¬ba la serviciile Danielei Draghia. Avea deja obiective importante, care o recomandau cu prisosinta! Printre ele, si statia de taxare de la Fetesti, platita la suprapret!”, au precizat pentru Jurnalul National surse avizate din Ministerul Transporturilor.
Potrivit raportului de audit, 4 mili¬oa¬ne de euro au fost atribuite fara licitatie publica! “Alterarea semnifi¬cativa a conditiilor contractuale privind procedura de achizitie a lu¬cra¬rilor de executie a Statiei de taxare Fetesti, prin modificarile aprobate prin Addendumul 4, renun¬tan¬du-se la procedura de licitatie inter¬na¬tionala in favoarea cererii de oferte la o valoare a lucrarilor de 4.000.000 euro”, se arata in raportul de audit.
Mai departe, serviciile de proiectare ale statiei de taxare, platite de CNADNR cu 145.000 de euro, nu s-au regasit intr-un contract legal. Biroul de presa al companiei ne-a asi¬¬gurat ca si-a recuperat banii de la constructor. Noi ii credem pe cuvant! Ra¬portul de audit arata insa o alta rea¬litate. Practic, la momentul sem¬narii acelor contracte, CNADNR nu a cerut constructorului o garantie de buna executie. In aceste conditii, in care constructorul nu avea alte obligatii fata de companie in afara celor care prevad tocatul banilor pu¬blici, ne intrebam in baza caror prevederi s-au returant banii cheltuiti fara baza legala? De altfel, specialistii au mai constatat ca listele de catitati nu corespund. Una scrie pe factura si alta se intampla in santier. In aceste conditii, sa nu ne miram ca platim de zor reparatiile pe Autostrada Soarelui. Nu de alta, dar autostrazile noastre merita sacrificiul!
Autostrada Cernavoda – Medgidia poate ramane fara constructor
Drumul spre mare se naste greu. Daca pentru portiunile existente, reparatiile si intretinerea nu ne lasa sa uitam cat de norocosi suntem ca avem autostrazi, pentru alte portiuni nu reusim nici macar sa deschidem santierele. Disputa din ultima perioada dintre Ministerul Transporturilor si firma Colas, care ar fi trebuit sa construiasca tronsonul Cernavoda si Medgidia, duce la o singura concluzie: cei 19 kilometri nu vor fi gata nici in acest an. CNADNR a anuntat in urma cu doua zile, printr-un comunicat de presa, ca a trimis o notificare firmei Colas in care a cerut remedierea de urgenta a problemelor de pe tronsonul dintre Cernavoda si Medgidia. Colas a castigat licitatia in valoare de 179 de milioane de euro pentru cei 19 kilometri spre mare. CNADNR ar fi venit insa cu niste schimbari de solutii care au adus nemultumirile constructorului. Destul ca, potrivit Companiei de Drumuri firma, nu isi indeplineste obligatiile contractuale de proiectare si executie. Constructorului francez i s-a mai reprosat “slaba mobilizare a echipamentelor in santier, precum si lipsa unui program de lucrari coerent care sa demonstreze capacitatea sa tehnica si organizatorica de a finaliza lucrarile in termenul prevazut”. “Neconformarea constructorului pana la data de 15 aprilie 2011 conduce la rezilierea contractului”, se arata in comunicatul CNADNR. jurnalul.ro