• Știri

Pana acum americanii de la Bechtel au terminat doar putin peste 50 de kilometri din cei 415 km ai Autostrazii Transilvania, si au incasat peste 1,2 miliarde de euro. In 2003, la semnarea contractului, proiectul a fost estimat la 2,2 miliarde de euro. Intre timp, contractul a fost renegociat, s-au mai redus ceva costuri, dar tot ridicate raman. Ministrul transporturilor, Anca Boagiu, a declarat intr-un interviu acordat Capital, ca autostrada este necesara, dar depinde de pret. Ministrul doreste incadrarea in standardele de cost sau cel putin sa ajunga la valoarea contractelor de pe Coridorul IV paneuropean (7 mil. euro/km), pentru ca sunt si tronsoane unde pretul la Autostrada Bechtel ajunge si la 25 milioane de euro/km.

Cat costa cea mai scumpa autostrada din Romania
Proiectul Autostrazii Transilvania e cel mai prost contract din perioada postdecembrista. Dupa sapte ani de la inceperea lucrarilor, au fost dati in folosinta doar 52,5 km, iar nota de plata se ridica la 1,2 miliarde de euro.

Acesta este cel mai mare pret in domeniul autostrazilor platit de Romania, dublu fata de costul contractelor semnate recent de Ministerul Transporturilor pentru Coridorul IV paneuropean. „Eu am constatat anul trecut cu surprindere, cand am verificat bugetul CNADNR, ca aproape jumatate din bugetul companiei era inghitit de Bechtel. Cand am facut calculul per kilometru, am constatat ca este un contract mult prea scump, este aberant, si nu are nimic de-a face cu standardele de cost in Romania. Acesta este motivul pentru care el este in renegociere in acest moment“, ne-a declarat ministrul transporturilor, Anca Boagiu. Ea spune ca doar 26% din lucrare a fost atacata, din care in operare 12,5%, iar cheltuielile se ridica deja la 1,2 miliarde de euro. In 2003, la semnarea contractului cu americanii, costurile au fost estimate la 2,2 miliarde de euro.

„Este o pierdere financiara mare, care trebuie stopata, pe de o parte. Pe de alta parte, din punctul nostru de vedere, dorinta de a continua aceasta autostrada exista. Noi ne dorim continuarea acestei lucrari, dar in conditii normale de piata“, explica Anca Boagiu.

Record de 25 milioane de euro/km
Cat de pagubos este proiectul pentru statul roman? Raspunsul cred ca l-am aflat cu totii, in acesti opt ani de cand a fost atribuit contractul, dar nu am scapat de surprize. Pe unele tronsoane, pretul/km ajunge si la 25 milioane de euro, daca includem si costurile cu exproprierile sau alte criterii mentionate in contractul atribuit in guvernul Nastase de ministrul transporturilor de atunci, Miron Mitrea. Ce vrea acum statul de la Bechtel? Anca Boagiu spune ca le-a cerut americanilor doar sa intre in normalitate, adica sa accepte costuri apropiate celor de pe Coridorul IV paneuropean, semnate in ultimele doua luni si la care pretul mediu/km se ridica la 7 milioane de euro.

Ministrul transporturilor este opti¬mist si crede ca negocierile se vor termina in curand, pentru ca „nu putem lasa sa treaca vara peste noi, autostrada este si utila, si dorita de cei din zona, dar niciun roman nu doreste sa spuna «continuati-o oricat va costa»“. Zilele urmatoare este asteptat un rezultat al negocierilor. Cat va costa autostrada ramane de vazut. Cert e ca pana in prezent Bechtel a incasat 997 milioane de euro, la care au mai solicitat penalitati de circa 10,2 milioane de euro, plus TVA de 550 milioane de lei. Interesant e ca factura catre americani creste si in aceasta secunda, chiar daca la autostrada nu se lucreaza.

Citeste interviul integral cu ministrul transporturilor, pe tema Bechtel.
Capital: Luna trecuta, d-na Daniela Draghia, directorul general al CNADNR, a facut o declaratie prin care a transmis ca a cerut Bechtel reducerea costurilor cu 35% si modificarea graficului la Autostrada Transilvania. In urma cu o saptamana premierul Emil Boc a declarat ca autostrada este necesara, dar nu se poate face la orice pret. In primul rand vreau sa va intreb ati finalizat negocierile cu Bechtel, intrucat premierul spunea ca veti face un anunt saptamana aceasta? Care au fost propunerile facute companiei? Ce au solicitat ei?

Anca Boagiu: Nu e un secret ca suntem in plin proces de negociere cu firma Bechtel. E un contract care, din punctul meu de vedere, nu are de ce sa ne faca mandri pentru ca exista in Romania, un contract care, din nefericire, a fost semnat initial ca un contract in baza caruia finantarea trebuia sa fie asigurata de catre constructor. In 2003 sub guvernarea domnului Andrian Nastase, cand a fost semnat, a fost schimbata aceasta prevedere si a trecut pe bugetul de stat.

Eu am constatat anul trecut cu surprindere, cand am verificat bugetul Companiei Nationale de Autsotrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ca aproape jumatate din bugetul companiei era inghitit de Bechtel. Iar cand am facut calculul per kilometru am constatat ca este un contract care este mult prea scump, este aberant, si care nu are nimic de-a face cu standardele de cost in Romania. Acesta este motivul pentru care el este in renegociere in acest moment.

Desi doar 26% din lucrarea totala contractata a fost atacata, cheltuielile se ridica la 1,2 miliarde de euro. Este o pierdere financiara mare care trebuie stopata, pe de o parte. Pe de alta parte, din punctul nostru de vedere, dorinta de a continua aceasta autostrada exista. Ati vazut ca am semnat cu omologul meu ungar acordul in baza caruia stabilim practic si punctul de intersectie al celor doua autostrazi, care va fi la Bors. Noi ne dorim continuarea acestei lucrari, dar in conditii normale de piata.

Oricum, decizia noastra a fost ca bugetul sa fie dimensionat sumele pe care le primim de la bugetul de stat sa ne acopere, in primul rand, cheltuielile pe care le avem pentru a putea utiliza fondurile nerambursabile de la Uniunea Europeana.

Capital: La cat a ajuns in prezent costul pe kilometru?
Anca Boagiu: Daca impartim 1,2 miliarde de euro la cati kilometri s-au realizat iese un cost si mai mare generat si de valorile care au fost platite si procesul de expropriere pe legea veche, care, din punctul meu de vedere, dadea foarte multa liberatate in stabilirea valorilor de expropriere. Astazi e vremea sa intram intr-o normalitate si aceasta este pozitia ferma a ministrului Transporturilor. Sper ca pozitia mea sa fie imbratisata si de toti ceilalti colegi astfel incat sa putem merge mai departe cu acest contract.

Capital: Daca se va lucra in acest ritm cat vom plati pentru tot contractul?
Anca Boagiu: Nici nu vreau sa ma gandesc la valoarea pentru tot contractul, pentru ca a fost atacat doar 26% din total si daca nu ma insel, raportandu-ne la valoarea initiala a ajuns la jumatate din cat a fost previzionat ca va costa autostrada.

Capital: Cei de la Bechtel spun ca mai au de primit bani de la CNADNR?
Anca Boagiu: Pana astazi noi am platit Bechtel-ului 997 de milioane de euro, la care ei au mai solicitat penalitati de circa 10,2 milioane de euro, plus TVA-ul care este de circa 550 de milioane de lei. Pe Campia Turzii-Gilau, care a fost pusa in functiune, costul s-a ridicat la circa 16 milioane de euro pe kilometru. Eu m-as raporta la valoarea din standardeul de costa, care ne da o scara de marime. La 1 mai datoriile erau de 90,4 milioane de euro, la care se adauga 93,3 milioane de lei TVA.

Capital: Se vor plati aceste restante in acest an?
Anca Boagiu: Este parte a negocierilor, in functie de rezultatul intelegerii sau neintelegerii vom stii perioadele de plata.

Capital: In cat timp credeti ca veti ajunge la o decizie finala in negocierile cu Bechtel?
Anca Boagiu: In scurt timp pentru ca nu ne putem permite sa treaca vara peste noi, autostrada este si utila, este si foarte dorita de cetatenii din zona, dar am convingerea ferma, vazand costurile, ca niciun roman nu va spune continuati autostrada oricat de mult de costa.

Capital: Propunerea facuta de statul roman ce prevede? O reducere de costuri?
Anca Boagiu: O intrare intr-o normalitate, o normalitate a pietei. Acum avem si exemplul foarte clar al autostrazilor la care contractele tocmai ce au fost semnate. Nu ar trebui sa existe diferente de lucrari pe autostrazile de pe coridorul IV si Autostrada Transilvania.

Capital: Mai exact doriti sa introduceti un standard de cost si la Bechtel?
Anca Boagiu: Standardele de cost le avem deja in Romania. Ceea ce am cerut noi este respectarea acestor standarde.

Capital: Autoritatile locale de la Cluj au o propunere cat de cat interesanta de a finanta ei o parte din lucrari. Ati avut discutii in acest sens pana acum?
Anca Boagiu: Nu am primit niciun fel de solicitare, nici nu am purtat discutii in acest sens. Am aflat de intentiile CJ Cluj din presa. Sa fiu sincera in acest proces de descentralizare eu as fi foarte bucuroasa si in aceasta perioada de criza si de lipsa de resurse financiare autoritatile locale sa preia tronsoane intregi de autostrada si sa le execute. E clar ca prelungirea sectorului de autostrada pana la Nadasel este prioritara.

Capital: Cine credeti ca este vinovat pentru acest proiect?
Anca Boagiu: Pana la urma cred ca trebuie sa renuntam la ideea de a gasi vinovatii. Vinovati sunt foarte multi, eroi sau premianti foarte putini . Nu as vrea sa fac din asta o linie directoare din atributiunile mele. Esential este sa gasim solutiile pentru a merge mai departe cu aceasta Autostrada, pentru ca din punct de vedere economic si strategic ea este absolut necesara.       

In perioada derulata de la semnare si pana in prezent, alocarile bugetare anuale pentru acest obiectiv au fost intotdeauna mai mici decat cele prevazute in Hotararea Guvernului nr.1363/18.11.2003 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii Autostrada Brasov – Targu Mures – Cluj – Oradea. capital.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *