- Știri
Romania, sustine presedintele FORT, isi incalca an de an angajamentele fata de Uniunea Europeana in privinta mentinerii drumurilor europene la un nivel tehnic corespunzator in conditii optime.
Totodata, spun transportatorii, Romania incalca prevederile tratatului de aderare in ceea ce priveste conditia prevazuta in anexa VII care stipuleaza ca: ‘Incepand de la data aderarii nu mai poate fi impusa nicio restrictie privind utilizarea de catre vehiculele care respecta cerintele Directivei 96/53/CE a principalelor rute de tranzit prevazute la anexa 5 la Acordul privind transporturile incheiat intre CE si Romania si in anexa I la Decizia nr. 1692/96/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 iulie 1996 privind liniile directoare pentru dezvoltarea retelei de transport transeuropene. Romania adera la calendarul prevazut in vederea reabilitarii retelei sale de drumuri secundare. Orice investitii in infrastructura care implica utilizarea de fonduri din bugetul Comunitatii urmaresc sa asigure ca arterele sunt construite sau reabilitate pentru a suporta o incarcatura cu masa de 11,5 tone pe axa.
Corespunzator realizarii reabilitarii, sustine Hagiu, in documentele UE, Romania trebuia sa treaca la o deschidere treptata a retelei romanesti de drumuri secundare pentru vehiculele aflate in trafic international care respecta valorile limita ale directivei. In scopul incarcarii si descarcarii, in cazurile in care este posibil din punct de vedere tehnic, utilizarea sectiunilor reabilitate ale retelei de drumuri secundare este permisa pe parcursul intregii perioade de tranzitie.
Cel mai grav, mentioneaza Hagiu, este faptul ca Ministerul Transporturilor si Guvernul Romaniei au uitat complet de drumurile nationale si europene ce traverseaza Romania, limitandu-se ca, in cazul unor infrastructuri ce trebuie reabilitate, sa monteze indicatoare de restrictii, fara insa a demara si lucrari de reparatii.
Un astfel de exemplu este drumul european E574 (DN11) ce face legatura intre Moldova si Transilvania, neputand fi insa utilizat de transporturile comerciale, din cauza podului de la Oituz. ‘Toate camioanele romanesti sau straine ce doresc sa incarce sau sa descarce in zona Bacau, Piatra Neamt, Iasi, Onesti sunt obligate sa faca ocoliri de sute de kilometri doar pentru ca pe nimeni din Guvern sau din Parlament nu il preocupa aceasta problema’, mai spune Hagiu..
Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi din Romania, se spune in comunicat, a gasit solutia in cazul acestui drum european si impreuna cu politia rutiera pandesc la capatul podului autovehicule comerciale ce incearca sa tranziteze zona fie amendandu-i pe acestia cu zeci de mii de lei fie acceptand mici atentii pentru traversarea podului. Zilnic, spune presedintele FORT, primim sesizari de la operatorii de transport legate de abuzurile comise de autoritatile de control ale Ministerului Transporturilor insa nimeni nu face nimic. AGERPRES