- Știri
In acest mod ar fi eliminata posibilitatea ulterioara de concurenta discriminatorie in piata de transport si de transformare a unui monopol de stat actual intr-un monopol privat, in viitor.
In acest mod ar fi eliminata posibilitatea ulterioara de concurenta discriminatorie in piata de transport si de transformare a unui monopol de stat actual intr-un monopol privat, in viitor.
Potrivit ATFER, disfunctiile sistemului de transport au rezultat din procesul de restructurare a sistemului feroviar din Romania, ramase nerezolvate in decursul timpului, si sunt in contradictie cu reglementarile in domeniu ale UE privind liberalizarea pietelor de transport feroviar si cu notiunea de acces nediscriminatoriu la facilitatile infrastructurii feroviare.
Astfel, CFR Marfa detine in proprietate majoritatea terminalelor de containere, blocand in acest fel accesul altor operatori. Aceste terminale trebuie trecute in proprietatea CFR SA (Infrastructura) pentru a putea fi accesate de toata lumea sau prin caietul de sarcini sa se prevada obligatia ca viitorul cumparator sa permita accesul, contra cost, tuturor operatorilor la un tarif avizat de Consiliul de Supraveghere Feroviar.
CFR Marfa detine in proprietate toate depourile de locomotive ce deservesc transportul de marfa si la aceasta data, printr-o dispozitie administrativa interzice accesul altor operatori de transport la aceste facilitati ale infrastructurii.
De asemenea, CFR Marfa detine in proprietate toate podurile bascula amplasate pe infrastructura publica, blocand la aceasta data accesul altor utilizatori. In plus, respectarea sarcinii maxime pe osie este un atribut al CFR SA, fiind un element de maxima importanta in siguranta circulatiei, care in aceasta situatie nu poate fi respectat.
Mai mult, CFR Marfa beneficiaza de inlesniri speciale din partea AFER – Autoritatea Feroviara Romana, privind obtinerea Certificatelor de Siguranta pe Infrastructura Romaniei, care trebuie aliniate la cerintele legale aplicate tuturor operatorilor de transport, si este singurul membru al Acordului privind traficul international PGV cu fostele tari comuniste din cadrul URSS. Pentru a deveni membri si alti operatori de transport, MTI trebuie sa desemneze, dupa consultarea partilor interesate „partea imputernicita” care sa efectueze deconturile privind utilizarea vagoanelor. ATFER a facut aceasta solicitare de doi ani.
ATFER atrage atentia ca de la intentia laudabila a privatizarii CFR Marfa pana la forma si procedura aleasa este o distanta foarte mare, care va crea prejudicii insemnate, atat statului roman, cat si operatorilor privati din piata de transport.
Potrivit ATFER, procedura de privatizare, precum si Hotararea de Guvern privind privatizarea nu au fost supuse consultarii patronatului din domeniu, ultima procedura de privatizare publicata pentru datoriile istorice ale CFR Marfa catre bugetul statului si cele catre CFR SA (Infrastructura) este inechitabila fata de ceilalti operatori de transport care, in decursul timpului, au fost penalizati pentru astfel de datorii.
De asemenea, aceasta procedura favorizeaza, prin efectul licitatiei si al negocierii, diminuarea acestor datorii.
CFR Marfa detine cca. 50% din piata de transport feroviar de marfa din Romania (30 de milioane de tone marfa transportata), care are mijloace fixe in valoare de circa 1,5 miliarde de euro si aproximativ 11.000 de salariati. AGERPRES