• Rutier

Conform celui mai recent raport publicat de Uniunea Naţionala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în anul 2023, piaţa transporturilor rutiere a ajuns la o valoare totală de 19 miliarde euro. Bineînțeles, cifrele majoritare au fost atinse de transportul rutier de marfă, în valoare de 17 miliarde euro, diferența fiind constituită de transportul de persoane.

În ultimii cinci ani, piață transporturilor este într-o creștere constanța, ritmul mediu anual fiind de 8,5%. Astfel, sectorul transporturilor rutiere este pricipalul exportator de servicii al României. Mai mult, contribuţia la PIB-ul României a fost de 3%.

„Coloana vertebrală în logistica mărfurilor”



Raportul UNTRR subliniază că sectorul transportului rutier continuă să fie „coloana vertebrală în logistica mărfurilor”. În ultimii doi ani, acesta a reprezentat 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) sau 72% (exclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone – kilometri. Din totalul comerţului exterior de mărfuri al României (milioane tone), transportatorii români transportă 57% din importurile de mărfuri ale ţării şi 66% din exporturi.

Ce inseamna aderarea la Schengen?

„Aderarea României în spaţiul Schengen cu frontierele terestre este o urgenţă. Printre efectele negative ale neaderării la Schengen se numără: pierderi financiare în industrie (pierderi de 2,55 miliarde de euro anul trecut, 2,41 miliarde euro în 2022 şi 19,1 miliarde de euro în perioada 2012 – 2023) sau timpi de aşteptare în frontieră extrem de lungi (8-16 ore uzual la frontiera cu Ungaria, 3 zile în perioadele de sărbători, cu maxim istoric de 5 zile, la intrarea în Bulgaria, timpi de aşteptare de 20-30 de ore uzual, cu 3 zile vara şi 7 zile standard pentru camioanele cu mărfuri pentru Austria)”, arată raportul UNTRR.


Criza șoferilor, o problemă majoră



„Criza şoferilor profesionişti rămâne o provocare majoră pentru firme. În prezent, transportatorii rutieri se confruntă cu un deficit de până la 33.800 de şoferi profesionişti de camion. Pentru perioada 2023 – 2030, scenariul conservator de prognoză arată o creştere anuală de 1% în volum şi 8% în valoare a pieţei transportului rutier de marfă, care este estimată să ajungă până la aproape 30 de miliarde de euro”, mai spun reprezentanții UNTRR.

Scumpiri cu până la 15% în 2024


Anul acesta va fi marcat de scumpiri majore. Costurile de operare ale transportatorilor rutieri vor crește cu până la 15% din cauza majorării accizelor, a tarifelor RCA, a timpilor mari de aşteptare la frontiere, a noilor taxe pe CO2, a prevederilor impuse de Pachetul Mobilitate 1 sau din cauza costurilor cu retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *