- Intermodal
Începând cu aprilie 2023, Terminalul intermodal Episcopia Bihorului operează primul dar și cel mai important client- LKW Walter, de care aparțin două trenuri pe zi în terminalul de lângă Oradea. EBIT ar reuși să opereze 6-8 trenuri pe zi fără probleme, iar liniile de tren au 750-850 de m.
“Avem în plan să construim curând și o a patra linie, de 850 m. Totul este pregătit, inclusiv joncțiunea. Suplimentar intenționăm extinderea parcării de la jumătatea anului 2024, dorind astfel suplimentarea suprafețelor de la cele 200 locuri de parcare existente la ca. 350 de locuri de parcare pentru semiremorci”, a declarat Adrian Almășan, administratorul terminalului.
EBIT a fost construit de la zero de către societatea listată de BVB, care are ca acționar majoritar pe omul de afaceri Valentin Micoriciu. Terminalul are capacitatea de a opera împreună trei linii de tren fără să se rupă garniturile datorită lungimii liniilor operate.
Terminalul Intermodal Episcopia Bihor urmărește extinderea operării trenurilor
„În momentul de față suntem undeva la 15-20% din capacitatea terminalului, având o potentiala capacitate de a opera cel puţin 6-8 trenuri pe zi. Pentru a creşte fluxul de lucru până la capacitate trebuie să iniţiem noi trenuri, deoarece avem o cerere ridicată de la clienţi finali sau de la operatori. Inițial ne-am propus să fim doar operatori de terminal, nu şi organizatori de trenuri deschise , însă solicitariile numeroase de la clientii finale ne-au facut sa ne orientam și spre acest segment de piață”, a mai declarat Adrian Almășan.
În plus, Almășan a mai adăugat că este în plan organizarea împreună cu un operator feroviar un tren care va apărea anul acesta, cel târziu la începutul anului viitor. Destinațiile analizate sunt Köln și Genk, care în prezent sunt cele mai căutate de cei care se ocupă de transport intermodal.
Investiția necesară pentru realizarea acestui proiect este considerabil, însă membrii EBIT sunt siguri că se va amortiza destul de repede având în vedere cererea din ce în ce mai ridicată.
„Terminalul intermodal va fi dat în funcţiune cel târziu pe 1 ianuarie 2025. Asociaţii au de făcut până atunci investiţiile şi de obţinut toate avizele necesare pentru funcţionare”, a declarat Alina Silighi, directoarea ADLO. Printre altele, au fost amenajate o platformă din beton, clădire administrativă container pentru activitățile logistice, parcare pentru camioane, utilități și rețele de iluminat public. Terminalul a fost finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare, ce valorează aproximativ 73 de milioane de lei cu TVA, iar suma nerambursabilă a fost de 48 de milioane de lei cu TVA inclus.
„Terenul pe care am construit terminalul este o fostă haldă și nu se putea folosi în scop agricol. Tot platoul pe care circulă stivuitoarele a necesitat consolidări cu piloți de piatră pentru a susține greutatea de aproximativ 120 t a stivuitoarelor folosite pentru încărcare/descărcare. Investițiile în platou și acces au fost mari, însă lucrările s-au finalizat destul de repede.”, a mai declarat Adrian Almășan.