- Rutier
RAR a anunțat că autovehiculele de transport internaţional de marfă şi persoane cu o masă mai mare de 3,5 tone trebuie să fie dotate cu tahografe inteligente. Măsura va fi luată începând din 2024. Categoriile de autovehicule pe care vor fi montate tahografele inteligente sunt cele de transport marfă, autocarele, microbuzele şi autobuzele.
Tahografe inteligente începând cu anul viitor
Regulamentul UE1228/2001 stipulează că autovehiculele de transport internaţional de marfă şi persoane cu o masă mai mare de 3,5 tone trebuie să înlocuiască tahografele analogice şi digitale cu tahografe inteligente de tip SMT2. Măsurile ce vor fi implementate sunt menite să contribuie substanţial la siguranţa în trafic.
Eveniment important ce a reunit transportatori, autorităţi şi oameni de afaceri
Tema a fost dezbătută în cadrul unui eveniment, organizat la Cluj. La acesta au participat transportatori, autorităţi şi oameni de afaceri. Reprezentantul RAR, şeful Reprezentanţei locale, inginerul Marius Pop, a oferit detalii despre noutăţile legislative şi implementarea acestora:
„Transportatorii prezenţi la dezbatere au fost de asemenea interesaţi să afle de la reprezentantul RAR şi informaţii despre introducerea normelor Euro 7 pe autovehiculele noi de transport persoane (autocare, autobuze şi microbuze), propunere care urmează să fie aprobată de Parlamentul European. Noile standarde Euro 7, pe lângă normele aplicabile pentru poluare de la gazele de eşapament, sunt mai restrictive în comparaţie cu normele Euro 6, iar condiţiile de încercare sunt uşor ajustate. Euro 7 stabileşte valori limită şi pentru emisii provenite de la frâne şi de la pneuri, durata de viaţă a bateriilor precum şi implementarea unor sisteme de monitorizare permanentă a autovehiculului în exploatare. La momentul deciziei europene, RAR va implementa aceste măsuri pentru omologarea vehiculelor noi”.
Ce aduc în plus tahografele inteligente
Tahografele inteligente comunică prin sateliţi poziţionarea autovehiculelor. Acestea marchează automat trecerea frontierelor între statele-membre ale Uniunii Europene (UE), dar şi activitatea de încărcare/descărcare a vehiculelor.

Autorităţile de control în trafic vor putea descărca instant datele din tahografe fără să mai oprească autovehiculele. Conducătorii auto vor câștiga timp de condus.
Conform RAR, legea prevede că timpul de rulare nu poate depăşi nouă ore, cu 45 de minute de pauză o dată la patru ore şi jumătate, alternând cu 11 ore de odihnă.