26 aprilie 2023
  • Rutier

Valoarea mașinilor clasice a crescut cu 185% în ultimul deceniu, depășind creșterea altor produse de lux precum vinul, ceasurile și arta. În prezent, mașinile se poziționează pe locul al doilea, după whisky-urile rare, potrivit raportului Knight Frank privind averea în 2023.

Investiții în mașini clasice

Piața s-a extins dincolo de o comunitate relativ mică de colecționari pentru a include investitori atrași de perspectiva unor randamente ridicate, plus lipsa de corelație cu activele de portofoliu obișnuite, cum ar fi acțiunile și obligațiunile.

Acest tip de mega-venituri se află în avangarda unor cheltuieli anuale de miliarde de dolari pentru mașini clasice la nivel global, într-un val de investiții în acest activ alternativ.

Cele mai scumpe mașini vândute vreodată

În 1977, un proprietar de Ferrari și-a vândut mașina 250 GTO din 1962 pentru că soția sa se plângea că era prea zgomotoasă, a povestit Andrea Modena, șeful diviziei de mașini clasice a Ferrari. În 2018, același model Ferrari a devenit cea mai scumpă mașină vândută vreodată, când a ajuns la 48 de milioane de dolari la licitație. Anul trecut, acest record a fost bătut de un Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé din 1955, care a ajuns la 135 de milioane de euro (149 de milioane de dolari).

Șapte mașini clasice care au făcut istorie

De-a lungul anilor au existat câteva mașini care au făcut istorie. De la moda compactă lansată de Volkswagen în anii ’50 și până la “muscle car”-urile americane, iată șapte legende pe patru roti:

AMC Javelin (1968-1974) – preţ mediu: 55.000 dolari

Face parte din categoria “muscle car”, însă poate fi cumpărată la un preţ mai mic decât alte modele mai cunoscute. Şi-a câştigat faima în timpul competiţiilor Trans-Am.


Citroen 2CV (1948 — 1990) – preţ mediu: 25.000 dolari

În anii de după al doilea război mondial, Citroen şi Volkswagen au fost companiile cu cea mai rapidă creştere. Caracteristica cea mai importantă era suspensia, care permitea drumuri pe suprafeţe dure.

Fiat 124 Sport Spider (1968 — 1985) – preţ mediu: 25.000 dolari

Fiat a construit peste 200 de mii de exemplare în cei 17 ani de existenţă ai modelului, motiv pentru care preţul e unul relativ mic.

Ford Mustang (1964 — 1973) – preţ mediu: 300.000 dolari

De-a lungul timpului, Mustangul a devenit mai rapid şi mai confortabil decât primul model lansat. Pentru colecţionari, însă, maşina produsă de-a lungul anilor ’60 rămâne cea mai impresionantă.

Pontiac Firebird (1970 — 1981) – preţ mediu: 120.000 dolari

Actorul Burt Reynolds este cel care a făcut această maşină celebră, în filmul “Smokey şi banditul”. Firebird a fost numită de nenumărate ori “esența” industriei auto  americane

Volkswagen Beetle (1953 — 1980) – preţ mediu: 35.000 dolari

“Broscuţa” este modelul care a doborât cele mai multe recorduri, fiind cea mai bine vândută maşină din istorie şi cel mai longeviv model produs vreodată.

Porsche 914 (1970 — 1976) – preţ mediu: 42.000 dolari

Dacă astăzi modelul 911 este considerat cel mai de succes model al Porsche, în anii ’70 lucrurile nu stăteau chiar aşa. Deşi era mai încet decât 911, varianta 914 era considerată mult mai luxoasă.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *