• Rutier

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a semnalat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii impactul negativ semnificativ asupra transportatorilor rutieri ca urmare a Pachetului Mobilitate 1.

Este vorba despre prevederi considerate discriminatorii, introduse în legislația europeană, precum obligația întoarcerii camionului la 8 săptămâni în statul de înmatriculare, obligația întoarcerii șoferilor la fiecare 3-4 săptămâni la locul de reședință sau la sediul operațional al angajatorului, precum și interzicerea repausului săptămânal normal în cabină sau regulile speciale privind detașarea șoferilor.

Impact negativ asupra transportatorilor rutieri

UNTRR a consultat firmele de transport prin intermediul unui chestionar online, care conține 18 întrebări specifice

Transportatorii rutieri români au semnalat faptul că au fost controlați și sancționați pentru că nu au întors camionul acasă la 8 săptămâni în Franța și Ungaria. Amenzile au fost cuprinse între 1.500 și 4.500 de euro. Totodată, asociațiile profesionale din Franța au confirmat UNTRR faptul ca Franța aplică amenzi pentru neîntoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni.

Sondajul a mai relevat faptul că majoritatea transportatorilor români nu reușesc să întoarcă camionul la sediul operațional al firmei la 8 săptămâni, iar costurile de operare au crescut cu 15-20%. Totodată, ca urmare a întoarcerii acasă a camionului, a scăzut numărul de curse efectuate în 2022 față de 2021, între 10-15%.

De asemenea, se arată într-un comunicat al UNTRR că majoritatea transportatorilor rutieri au semnalat timpii mari de așteptare la frontieră: peste 10 ore, până la 24 ore pierdute în frontieră la întoarcerea acasă a camionului la intrarea în România, și peste 24 ore, până la 48 ore pierdute în frontieră la întoarcerea acasă a camionului la ieșire din România.

Impact negativ asupra transportatorilor rutieri

“Referitor la obligația întoarcerii acasă a șoferului, transportatorii rutieri au semnalat faptul că au fost controlați pentru neîntoarcerea conducătorului auto acasă la 4 săptămâni și sancționați în Franța, Belgia și Ungaria cu amenzi între 1.000 și 4.500 euro. Transportatorii români estimează scăderi de 15-20% ca urmare a limitării activității lucrative.”, atrage atenția UNTRR, într-un comunicat de presă.

Referitor la interzicerea repausului săptămânal normal în cabină, transportatorii rutieri români au primit amenzi pentru că șoferii nu a efectuat perioada normală de repaus săptămâna (45 h) la hotel. Amenzile primite în Franța, Germania, Danemarca, Ungaria și Belgia au fost între 750 și 4.500 euro.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a semnalat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii impactul negativ semnificativ asupra transportatorilor rutieri

De asemenea, referitor la detașarea șoferilor, transportatorii rutieri români au fost controlați prin IMI. Acesta este un instrument on-line securizat și multilingv care facilitează schimbul de informații între autoritățile publice implicate în aplicarea în practică a legislației UE de Austria, Ungaria, Franța, Grecia, Germania, Danemarca, Ungaria, deși Statele membre UE nu au furnizat suficiente informații privind remunerația șoferilor.

Impact negativ asupra transportatorilor rutieri

UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii să aibă în vedere Studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor din 2021. Acesta arată că în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă). Iar acest lucru este contrar obiectivelor ambițioase europene privind decarbonizarea transporturilor și reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.

Sursă foto: Envato Elements

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *