• Rutier

De la Dacia 1300 la Dacia Logan sau Duster, singura marcă autohtonă recunoscută și apreciată în afară țării. În 1999, Renault a preluat uzina de la Mioveni, iar cinci ani mai târziu, în 2004, industria auto românească a cunoscut o importantă turnură, odată cu lansarea noului Logan.  20 de ani mai târziu, Dacia se bucură de notorietate la nivel global.

Amintiri de la începutul anilor 2000. Solenza, Cielo și Matiz, reginele șoselelor


La începutul anilor 2000, în România se produceau modelele Dacia (Solenza) și Daewoo (Cielo și Matiz). Pe porțile uzinelor de la Craiova și Mioveni au ieșit, în anul istoric 2004, 98.997 de autoturisme și 23.188 de vehicule comerciale. Din totalul de 122.185 de vehicule, aprox. 26.000 de unități erau asamblate la Craiova, iar restul de 96.000 la Mioveni.

„Pe baza bunelor perspective economice care se întrevedeau pentru anul 2004, ne aşteptam la finalul lui 2003 la o creştere a pieţei de autovehicule noi cu 16%, ceea ce ar fi reprezentat oricum un rezultat foarte bun. Realitatea anului 2004 a bulversat însă orice prognoze, piaţa autovehiculelor noi crescând de două ori mai repede decât preconizau analiştii, cu 33,7%. O creştere cu o treime a pieţei auto este în orice conjunctură un rezultat de excepţie, dar nu trebuie uitat că această majorare survine după alţi trei ani de creştere solidă. Piaţa auto din 2004 a fost de 2,15 ori mai mare decât cea din anul 2000, care a fost, ce-i drept, cel mai slab an de după 1990”, nota în decembrie 2004 Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile.


Dacia Logan a marcat începutul unei noi ere.


Până la Dacia Logan, totul a început de la Dacia Nova, la Super Nova, iar apoi Solenza. Așa a început tranziția către mașina care înregistrează cele mai mari exporturi. Vorbim despre prima mașină modernă a uzinei din Mioveni, cel mai așteptat autoturismul, atât de români, cât și de guvernanți, primul vehicul cu care Dacia urma să între pe piețele externe.


Povestea Logan by Renault

Conform unei prime versiuni a poveștii, se spune că modelul Logan a fost prevăzut în contractul de privatizare al Automobile Dacia și a luat naștere după ce Louis Schweitzer (președinte și director general al grupului Renault între 1992 și 2005) a făcut o călătorie în Rusia, vizită în timpul căreia a văzut cât de bine erau vândute modele Lada cu un preț derizoriu față de cel al concurenților occidentali. „Aceste modele erau învechite din punct de vedere tehnic, dar satisfăceau o cerere locală. La întoarcerea din călătorie s-a născut proiectul pentru mașina de 5.000 de dolari, care urmă să fie un vehicul de dimensiuni medii, conceput pentru uzul familiilor”, povestea Schweitzer.

Conform unei alte variante, se spune că ideea de a produce o mașină de 5.000 de dolari i-a aparținut regretatului director Dacia, Constantin Stroe, care i-a împărtășit-o noului său prieten, Schweitzer, în perioada în care încerca să atragă marca franceză în acționariatul Automobile Dacia. Cert este că, pe 2 iunie 2004, s-a lansat, la Paris, Logan by Renault, prima mașină de dimensiuni medii în valoare de 5.000 de dolari, modelul Dacia care avea să cucerească mai întâi România, la scurt timp Europa, iar apoi țările Occidentale și Orientale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *