- Rutier
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a enumerat și detaliat principalele probleme din industria transporturilor rutiere. Este vorba despre situațiile esențiale cu care se confruntă transportatorii și care necesită soluții urgente. “Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere” este un sondaj realizat de UNTRR la care au participat peste 220 de companii și firme din domeniul transporturilor rutiere de marfă din România. În continuare, le vom prezenta în ordinea urgenței semnalate de majoritate.
1. Timpii mari de așteptare la frontieră
Reprezintă principala problemă semnalată de transportatorii români. Camioanele așteaptă până la 11 zile pentru a intra din Ucraina în România, peste 5 zile pentru a intra din Moldova și până la 36 ore pentru a intra din Bulgaria. Totodată, timpul de așeptare la ieșirea din România prin vămile din vestul țării crește până la 72 de ore în zilele de weekend.
2. Aderarea la Spațiul Schengen
Faptul că România nu face parte din Spațiului Schengen aduce pierderi financiare considerabile. Concret, piața transporturilor rutiere de marfă pierde anual 15% din valoarea totală a veniturilor care este estimată la 16 miliarde de euro. Aceste pierderi sunt justificate prin timpii foarte mari de așteptare la punctele de frontieră.
3. Costurile tot mai mari cu asigurarea RCA
Transportatorii sunt afectați de scumpirile continue ale poliței obligatorii RCA. Transportatorii consideră că societățile de asigurări trebuie să ofere un RCA ieftin de bază, cu opțiuni separate pentru decontare directă sau compensări pentru lipsa de utilizare a vehiculelor comerciale.
4. Tarifele de transport din România
Transportatorii se confruntă cu presiuni din partea clienților. Conform acestora, se solicită tarife tot mai mici și tot mai multe servicii incluse (încărcare-descărcare sau raportările pentru sustenabilitate). Aceastea duc la situația în care mulți transportatori pot avea costuri mai mari decât tarifele percepute.
5. Lipsa parcărilor securizate
Una dintre marile probleme ale industriei este lipsa parcărilor sigure și securizate pentru camioane. Din această cauză, transportatorii recrutează cu dificultate șoferi și vorbim despre fluctuația acestora. De asemenea, din cauza insecurității, șoferii de camioane sunt nevoiți să conducă obosiți până când găsesc locuri de parcare disponibile.
6. Dezvoltarea infrastructurii rutiere
România ocupă penultimul loc din Uniunea Europeană la densitatea rețelei de autostrăzi. Cu toate că rețeaua națională de drumuri a crescut, nu este îndeajuns. Mai mult, o tremie din drumurile din țara noastră se prezintă într-o stare deplorabilă. Pentru a ajunge la nivelul mediu al UE, România ar trebui să aibă aproximativ 4.200 km de autostradă.
7. Termenele mari de încasare a facturilor
Mulți transportatori nu încasează facturile emise clienților sau înregistrează zile de întârziere. Încasările depășesc 21 de zile, iar aproximativ 45% din facturile emise au ca termen de plată peste o lună. Mai mult, ca să le plătească transportatorilor facturile în termen de până la 7 zile, unele case de expediții solicită suplimentar un comision, procent din suma pe care o au de încasat.
8. Situația economică din România și UE
Inflația duce la scăderea puterii de cumpărare. Mai puține volume, mai puține transporturi. Drept urmare, anul trecut, volumele de transport au scăzut cu 5%. Mai mult decât atât, balanța comercială a României continuă să fie negativă – importurile depășesc exporturile. Iar acest deficit a depășit, anul trecut, valoarea de 18 miliarde de euro.
9. Prețul combustibilului
Combustibilul reprezintă cea mai mare pondere a costurilor variabile ale transportatorilor (30-40% din cheltuielile totale). Totodată, reprezintă și un cost imprevizibil care a fluctuat semnificativ în ultimii 5 ani. De pildă, după pandemie prețul la pompă al motorinei a crescut cu 50% într-un singur an, iar după ce a început războiul din Ucraina, cu încă 50%.
10. Sancțiuni abuzive
UNTRR a solicitat Guvernului și a obținut pentru transportatori micșorarea amenzilor cu până la 50%, prin HG din 21 decembrie 2023. Actul normativ prevede patru praguri de sancționare și există o majorare a pragului doar în cazul celor mai grave abateri și o scădere a amenzilor pentru celelalte abateri.