• uncategorized

Low Fares Airlines inseamna companie aeriana cu tarife scazute, iar preturile mici la bilete sunt obiectivul principal si reprezinta secretul succesului in reteta LFA. Pentru a reusi sa-si optimizeze costurile in asa masura incat sa perceapa tarife de ordinul 50 euro/bilet, acesti transportatori taie cheltuielile „in carne vie”. Spre exemplu, utilizeaza aeroporturi secundare, care practica taxe aeroportuare mai mici si sunt mai libere, ceea ce duce la scurtarea timpului petrecut la sol.

Pe astfel de aeroporturi, timpul de efectuare a manevrelor este mai rapid, asa incat aeronava sta foarte putin la sol. O alta masura este standardizarea flotei prin folosirea unui singur model de avion, ceea ce atrage costuri de intretinere mai mici, atat cu avionul, cat si cu personalul. O „standardizare” exista si in cazul rutelor: sunt preferate zborurile directe, fara escale. Vanzarile directe de bilete, efectuate in proportie de 95% prin Internet sau call-center, inseamna costuri minime de distributie, si permit evitarea eventualelor comisioane ale agentiilor de ticketing. Exista si practici ale caror efecte se rasfrang asupra pasagerilor: nu exista business class sau alte facilitati VIP, dar avantajul consta in faptul ca aeronava poate fi utilizata la capacitatea maxima de locuri. De asemenea, lipsesc serviciile de catering la bord, fapt care elimina birocratia si costurile pe care le necesita „masa gratuita” din avion. Nu in ultimul rand, companiile care opereaza in segmentul LFA au mai putini angajati si o mai eficienta distribuire a sarcinilor catre acestia. De exemplu, stewardesele raspund si de curatenia aeronavelor si sunt inclusiv agenti de imbarcare. Toate aceste masuri, aplicate integral sau doar in parte, au permis reducerea tarifelor si atragerea unui numar mare de calatori. Majoritatea clientilor companiilor LFA sunt pasageri noi, care nu ar fi calatorit cu avionul in absenta unor curse cu tarif redus. Conceptul LFA a schimbat si modul in care companiile aeriene cumpara servicii in aeroporturi. De fapt, ofertantii de servicii aeroportuare au fost fortati sa-si sporeasca eficienta si sa perceapa preturi scazute la serviciile oferite liniilor aeriene din dorinta de a mari traficul pasagerilor. Este mai ales cazul aeroporturilor care altadata erau subutilizate – Stansted, Liverpool, Bergamo, Frankfurt Hahn si multe altele.

Numarul mare de pasageri atrage numeroase oportunitati de afaceri pentru aeroport: inchirieri de masini, magazine, banci, oficii postale, restaurante si baruri. Aeroportul primeste chirii si taxe de concesionare pentru toate aceste afaceri ce cresc proportional cu numarul de pasageri tranzitati. Un alt beneficiu consta in dezvoltarea turismului zonal prin introducerea de noi rute, care utilizeaza aeroporturile regionale, greu accesibile in trecut.

O idee americana castigatoare

Conceptul LFA isi are originile in SUA, unde ideea a fost dezvoltata cu succes de catre compania regionala Southwest Airlines, cu baza in Dallas, Texas. In prezent, Southwest Airlines transporta anual peste 65 milioane de pasageri si este cea mai profitabila companie aeriana din SUA. In 1985 a venit randul Europei sa adopte modelul american, familia irlandeza Ryan punand bazele companiei Ryan Air, cu numai 25 de angajati si un singur avion cu turbopropulsor BAe 748, cu o capacitate de doar 46 locuri. In anul 1987-1988 compania s-a intarit cu 6 avioane BAC 1-11 puse la dispozitie de Tarom, cu tot cu echipaje instruite. Aparitia companiei irlandeze a marcat totodata inceputul procesului european de liberalizare a transportului aerian, care pana in 1987 era dominat de cursele aeriene nationale. Aceste curse se bazau pe acorduri bilaterale intre state si nu exista o reala competitie intre companiile nationale, efectul fiind practicarea unor tarife deosebit de mari. Ryan Air detine in prezent o flota de 107 avioane Boeing 737- 800 (si exista comenzi ferme pentru inca 138 de avioane), 3.500 de angajati si opereaza 346 de rute in 22 de tari. Cu un volum de 35 milioane pasageri pe an, compania irlandeza este cea mai puternica in Europa pe segmentul LFA, datorita profitului anual cifrat la peste 300 milioane euro. In prezent, in Europa exista aproximativ 60 de companii ce practica tarife reduse, dupa modelul LFA. Dintre acestea, 11 sunt membre ale European Low Fares Airline Association (ELFAA), asociatie infiintata de catre jucatorii puternici din acest segment de piata (Ryan Air, Easy Jet, Air Berlin, Wizz Air) in ianuarie 2004. Organizatia reuneste companii care opereaza 30% din zborurile europene, cu peste 400 rute deservite si 100 milioane de pasageri transportati anual.

Modelul de aeronava preferat de membrii ELFAA este noua generatie Boeing 737, precum si Airbus A-319 si A-320. In Sud-Estul Europei, companiile LFA au castigat cote de piata importante in Ungaria, dar evolutia lor este in stadiu incipient in Romania si Bulgaria. Totusi, dupa cum compania aeriana de stat Malev din Ungaria a fost fortata sa reduca simtitor tarifele, asa si Tarom are de facut fata unei concurente tot mai acerbe. Efectele vizibile sunt ofertele speciale promovate de Tarom pe rute cu destinatii din Italia si Spania, pe care opereaza si companii LFA.

Inceput timid in Romania

In Romania opereaza in prezent sapte companii cu tarife reduse – Blue Air Transport, My Way Airlines, Wind Jet, Alpi Eagles, Club Air, Sky Europe si Wizz Air, dintre care ultimele doua sunt membre ELFAA. Anul viitor este asteptata intrarea pe piata romaneasca a celor mai importanti operatori aerieni din segmentul european LFA – Ryan Air si Easy Jet. Deocamdata, majoritatea rutelor deservite au destinatii in Italia si Spania, datorita afluxului de pasageri romani care lucreaza in aceste tari si prefera sa calatoreasca pe calea aerului decat sa mearga cu autocarul. Blue Air Transport Aerian este prima companie aeriana autohtona care a operat zboruri in sistem LFA, avand capital 100% privat romanesc.

Blue Air opereaza in prezent curse din Bucuresti spre Italia (Milano, Roma, Torino – cu plecare si din Bacau), Spania (Madrid, Barcelona, Valencia – cu plecare si din Arad si Targu Mures), Turcia (Istanbul), Olanda (Maastricht), Franta (Paris si Lyon) si Germania (Frankfurt). In 2005, Blue Air a transportat mai mult de 240.000 pasageri si a avut o cifra de afaceri de peste 24 de milioane de euro. Flota Blue Air este constituita din doua aeronave Boeing 737-300 cu o capacitate de 144 de pasageri, respectiv 136 pasageri, si un Boeing 737-500, cu 123 de locuri. Compania are in plan achizitionarea a inca 3 aeronave. Sky Europe a fost infiintata in Slovacia in 2001 si in prezent dispune de o flota de 15 aeronave (3 Boeing 737-700 cu o capacitate de 149 de pasageri, 5 Boeing 737- 300, tot cu 149 de locuri, si 7 Boeing 737-500 cu 133 de locuri) a caror intretinere este asigurata de KLM Engineering & Maintenance. Compania deserveste 73 rute din 19 tari si opereaza in Romania din decembrie 2005, pe ruta Bucuresti – Bratislava/Viena. Din 12 ianuarie 2007 vor incepe curse pe ruta Bucuresti-Roma,
iar de la 1 februarie pe ruta Bucuresti-Budapesta. Surpriza anului 2006 o constituie aparitia pe piata romaneasca a companiei maghiare Wizz Air, care a inaugurat pe 14 iulie ruta Targu Mures-Budapesta. Wizz Air utilizeaza aeronave Airbus A-320 (180 de pasageri), care vor deservi de pe 15 ianuarie 2007 noi destinatii: Roma, Barcelona, Dortmund si Londra, precum si ruta Arad-Milano.

Avioanele Airbus A-320 ale companiei My Way Airlines zboara de la Bucuresti spre Italia, destinatiile fiind Venetia, Milano, Roma si Napoli.

Wind Jet opereaza tot rute cu destinatia Italia, mai ales in partea sudica a peninsulei (Sicilia), aceasta companie avand sediul in Catania. Flota de zece aparate Airbus A-320 este intretinuta de Lufthansa.

Alpi Eagles opereaza doar doua rute: Bucuresti-Venetia si Timisoara-Venetia, cu 8 avioane Fokker F-100 (cu o capacitate de 94 de locuri). Este o companie italiana ce are zboruri internationale din 1996 si dateaza din 1987.

Aeronavele Club Air zboara tot spre Italia, dar din mai multe ora se ale Romaniei: Bacau, Cluj, Bucure sti, Timisoara, Oradea si Constanta, avantajul fiind lipsa transferului pasagerilor din provincie la Bucuresti. Destinatiile sunt Ancona, Florenta, Bologna, Milano, Pescara, Bari si Verona, iar avioanele utilizate sunt 5 BAe 146/200 si 2 AVRO RJ 85 preluate de la Tarom.

Cu toate ca evolutia din ultimii ani a companiilor care opereaza pe baza conceptului LFA a fost excelenta, exista o serie de obstacole in cresterea acestui segment de piata. Pe de o parte, companiile care recurg la modelul traditional in transporturile aeriene (si nu utilizeaza masurile de scadere a costurilor) se pregatesc sa-si modernizeze flota cu avioane mai eficiente, de mare capacitate. Un exemplu este colosul Airbus A 380, care va putea transporta 780 de pasageri, cu cheltuieli specifice mai mici. Pe de alta parte, mai ales in Europa, companiile din segmentul LFA risca sa aiba necazuri tocmai din cauza modului de operare: zborurile mai dese sunt vazute ca o sursa de crestere a poluarii.

Desi transportul aerian este raspunzator de o mica parte din emisiile nocive la nivel global, in Europa aceasta problema este vazuta cu alti ochi si exista intentia de a impune taxe „de mediu” suplimentare, fie percepute direct companiilor aeriene, fie aplicate la pretul carburantului (aceasta din urma masura ar fi inedita la nivel mondial, kerosenul fiind scutit de taxe in baza Conventiei de la Chicago care dateaza din 1944). Indiferent de modul de taxare, aparitia unor astfel de obligatii financiare ar afecta grav companiile LFA, pentru ca acestea resimt mai mult orice variatie a costurilor de operare. Sansa companiilor LFA din Europa ar fi ca autoritatile sa le ia in considerare argumentele referitoare la poluare, care demonteaza in mare parte criticile mentionate.

Printre punctele forte ale acestor argumente se numara folosirea unor avioane mai noi, care polueaza mai putin (atat in privinta emisiilor nocive, cat si in la nivel sonor), precum si lipsa serviciilor de catering la bord, fapt care ar duce la diminuarea cantitatii de deseuri (pentru ca nu exista ambalaje alimentare).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *