- uncategorized
Din cele 25 de procente atribuite transporturilor, 75% din emisiile de dioxid de carbon provin de la transportul rutier, iar emisiile de CO2 ce provin de la transportul aerian si naval sunt in continua crestere. Luandu-se in calcul aceste estimari, doar pe segmentul de transport, emisiile de CO2 vor creste pana in 2050 cu pana la 80%. Plecand de la acest scenariu, Agentia Internationala de Energie (IEA) a elaborat un studiu care ar putea sta la baza reducerilor de emisii de CO2. Acest studiu specifica faptul ca pana in 2050, emisiile de dioxid de carbon trebuie reduse cu 30% fata de nivelul anului 2005. Totusi, pentru ca masurile sa fie acceptate de industrie, trebuie sa se bazeze pe costuri reduse.
Acest lucru se poate realiza prin imbunatatirea semnificativa a eficientei vehiculelor si introducerea tehnologiilor avansate in industria producatoare de autovehicule, inclusiv prin utilizarea la scara mare a autoturismelor hibrid, care ar reduce considerabil costurile generate de combustibili. O alta solutie propusa de IEA pentru scaderea emisiilor este transportul modal, care, daca se adauga la alte masuri, poate rezulta intr-o scadere cu 40% fata de nivelul din 2005.
La nivel mondial, emisiile de CO2 generate de combustibilii fosili au determinat o crestere a cantitatii de CO2 de la 20,9 giga tone (in 1990), la 28,8 giga tone (in 2007), din care 4,58 (1990) si 6,63 (2007) gigatone, adica o crestere de aproximativ 45%, estimandu-se ca pana in 2050 acestia vor fi responsabili de 90% din emisii, bineinteles, in cazul in care nu se ia nicio masura.
Transportul pe uscat
Estimarile pe sectorul transportului rutier nu sunt pozitive, din punct de vedere al emisiilor de CO2. Numarul masinilor aflate in circulatie, la nivelul anului 2005, era de 700 de milioane si se estimeaza ca vor ajunge la 2 miliarde pana in 2050, principala consecinta negativa a acestui lucru fiind cresterea consumului de combustibili fosili.
Din acest motiv, este necesara folosirea unei tehnologii avansate, lucru care nu este suficient. In cazul transportului de pasageri ar trebui, pentru atingerea obiectivului stabilit de liderii G-8, schimbarea mentalitatii oamenilor, care trebuie incurajati sa foloseasca alte mijloace decat transportul cu masina personala. Mersul pe jos sau cu bicicleta pentru distante mici si transportul in comun pe distante mari, ar trebui sa devina o obisnuinta.
O alta solutie partiala a acestei probleme este folosirea pe scara larga a biocombustibililor, lucru care nu ar trebui sa fie dificil de implementat, in conditiile in care, in momentul de fata se incearca trecerea la producerea de biocombustibili din alte surse decat cele comestibile.
In ultimii 20 de ani, industria transportului rutier de marfa a avut un avant record si se estimeaza ca isi va continua ascensiunea in urmatorii ani. Totusi, desi camioanele au devenit din ce in ce mai eficiente, tehnologiile ar trebui dezvoltate in continuare. IEA estimeaza ca s-ar putea reduce emisiile cu 30 – 40% pana in 2030, doar prin modificarea tehnologiei. De altfel, este necesar si un sistem logistic mai eficient, care sa permita o mai buna gestionare a bunurilor transportate.
Mai mult, transportul intermodal ar fi o gura de oxigen pentru transportul de marfa, in conditiile in care transportul feroviar este cel mai “verde” tip de transport. Foarte multe tari folosesc transportul rutier de marfa doar pentru o mica parte a bunurilor, motiv pentru care interventia autoritatilor este necesara, pentru a implementa masuri de sustinere a transportului feroviar.
Transportul aerian
Se estimeaza ca transportul aerian va creste cu cea mai ridicata rata, pana in anul 2050 fiind posibila o cvadruplare a acestuia, in conditiile in care emisiile provenite de la avioane au cote foarte ridicate, comaparativ chiar si cu transportul rutier. Mai mult, arderea kerosenului, necesar pentru industria aeriana, nu produce doar emisii de CO2, ci si oxid nitric, metan, vapori de apa si formarea norilor.
Solutia pentru eficientizarea transportului aerian este, in primul rand, eficientizarea aparatelor de zbor, lucru care se intampla deja, avand in vedere cresterea competitivitatii, generata de criza datoriilor europene. De asemenea, imbunatatirea controlului traficului aerian ar putea avea ca rezultat o scadere a consumului de combustibili de pana la 10%. In plus, reducerea consumului de combustibili nu ar fi benefica doar pentru mediu, ci si din punct de vedere economic.
In materie de combustibili folositi, industria aeriana este mult mai limitata decat cea rutiea. Energia data de combustibili lichizi este critica pentru ridicarea de la sol a aparatelor de zbor, astfel, trecerea la combustibili gazosi sau energie electrica este foarte putin probabila, singura solutie, care se bucura si de un mare interes din partea transportatorilor, este folosirea biocombustibililor de noua generatie.
Transportul naval
Transportul naval de marfuri a luat avant in ultimul timp, pe fondul cresterii economice a tarilor asiatice. Totusi, exceptand volumul navelor, imbunatatiri considerabile nu s-au adus acestui tip de transport. Potential pentru cresterea eficientei exista insa, fiind posibila o reducere de peste 50% a energiei folosite, aspect ce are drept consecinta imediata reducerea emisiilor, in conditiile unor costuri relativ scazute.
Pe de alta parte, in ceea ce priveste tipul de combustibili folositi, acest segment se bucura de o foarte mare flexibilitate, navele fiind capabile sa foloseasca o gama variata de combustibili, chiar si biocombustibili de calitate mai slaba.
Reducerea emisiilor de CO2 pana la cotele stabilite este posibila insa doar daca exista cooperare la nivel global, atat la nivelul autoritatilor, cat si intre guverne si mediul privat.