- Feroviar
Anul 2023 a venit la pachet cu schimbări semnificative în ceea ce privește modul de transport și tranzit al mărfurilor. Numai în primele 9 luni ale anului trecut s-a observat faptul că volumul mărfurilor transportate pe cale feroviară s-a redus cu aproximativ 11,6%, în măsura în care, de asemenea, volumul de mărfuri transportate pe cale rutieră a înregistrat o creștere cu 1,2%.
Comparativ cu anul 2022, în primele 9 luni din an s-a înregistrat o creștere cu 1,2% a volumului de mărfuri transportate pe cale rutieră. Din totalul de 241,381 de milioane de tone, 83% înregistrate în transport național.
Comparativ cu perioada ianuarie-septembrie a anului 2022, în 2023 parcursul mărfurilor a cunoscut o majorare cu 2,9%. De asemenea, în transportul național s-a înregistrat o majorare cu aproximativ 3,3%.
În ceea ce privește transportul feroviar de mărfuri s-a observat o scădere semnificativă. Aceasta fiind cu 11,6%, ca urmare a evoluțiilor negative ale tuturor variabilelor componente. Drept urmare, s-au transportat doar 39,966 milioane de tone de mărfuri, 79,6% dintre acestea făcând parte din transportul național.
Privitor la transportul maritim, volumul de mărfuri transportate a fost de 49,215 milioane de tone. Valoarea fiind dintr-o proporție semnificativă, care însumează 49,196 milioane de tone, în transportul internațional. Spre deosebire de lunile ianuarie-septembrie ale anului 2022, s-a înregistrat o creștere în volum de aproximativ 8,5%.
Mărfurile care s-au transportat pe căi navigabile naționale au ajuns la un volum total de 23,395 milioane de tone. Astfel, volumul mărfurilor transportate în acest mod a înregistrat o creștere cu aproximativ 9,1%. Comparativ cu perioada ianuarie-septembrie a anului 2022. Parcursul mărfurilor a înregistrat o creștere cu 5,3%.
Transportul aerian a înregistrat o scădere cu 2,4%, volumul total al mărfurilor astfel transportate fiind de 36.000 de tone.
Ce mărfuri se transportă și cum se transportă acestea?
În aceeași perioadă menționată, statisticile indică faptul că, în transportul rutier național:
- 62,9% din volumul total a fost transportat pe distanțe de 1-49 kilometri;
- 21% din volumul total a fost transportat pe distanțe de 50-149 kilometri;
- 12,8% din volumul total a fost transportat pe distanțe de 150-499 kilometri.
În transportul național pe căile navigabile interioare, pe distanțe relativ mari (150-299 kilometri) a fost transportat aproximativ 42,3% din volumul total de mărfuri.
Cele mai mari ponderi din totalul volumului transportat au fost: minereurile metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră (turbă, uraniu, thoriu – 36,7%) și produse minerale nemetalice (16,3%). În transportul feroviar, diviziuni de cocs, produse rafinate din petrol (23,3%), cărbune și lignit, țiței și gaze naturale (21,4%) au înregistrat ponderi majore.

Transportul maritim înregistrează valori majore la produse agricole, din vânătoare, silvicultură, pește și alte produse din pescuit (42%), cărbune, lignit, țiței și gaze naturale (15%).
În ceea ce privește transportul de-a lungul căilor navigabile interioare, ponderile majore se înregistrează la produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse de pescuit (42,3%), minereuri metalifere și produse din minerit și exploatare de carieră, turbă, uraniu și thoriu (25,4%).
Privitor la transportul rutier internaționale, cu un volum total de 40,994 milioane de tone, 45,1% a fost reprezentat de transport între state terțe, 22,3% de cabotaj și 18,5% de mărfuri încărcate.
În ceea ce privește transportul internațional de mărfuri, din totalul mărfurilor descărcate, 94,8% au provenit din state membre ale Uniunii Europene, iar 94,4% din volumul total de mărfuri încărcate au avut drept destinație state membre. Cantitățile cele mai mari de mărfuri descărcate au provenit din țări precum Germania (21,4%), Italia (15,3%) și Ungaria (11,6%). Pe de altă parte, din totalul încărcărilor, 16,7% au avut drept destinație Germania, 15,7% Italia și 15,2% Ungaria.
Sursă foto: Unsplash.com