- Feroviar
Statul român a început să investească în infrastructura feroviară, așa cum a declarat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu în martie 2023. Au fost achiziționate 37 de trenuri moderne, 82 încă se aflau în perioada de monitorizare tehnică, iar suma investită în această industrie a ajuns până la 350 de milioane de euro. Fondurile au venit din sprijinul PNRR.
”Acești zeci de ani de subfinanțare ne-au adus într-o situație nu tocmai fericită, tot ceea ce înseamnă POR (Programul Operațional Regioanal, n.red) de Transporturi sau PNRR înseamnă o reformă din temelii acestui sistem feroviar”, a declarat Sorin Grindeanu.
Datorită acestei investiții substanțiale, piața românească are potențialul de a închiria vagoane feroviare. Dezvoltarea infrastructurii feroviare include procesele de modernizare care contribuie la împlinirea nevoilor călătorilor fideli CFR-ului.
Piața românească a dovedit că este capabilă să închirieze vagoane feroviare odată ce a trimis ajutoare în Ucraina, țară afectată de războiul împotriva Rusiei. Conflictul a afectat producția de cereale a ucrainienilor, iar România a trimis ajutoare pentru a compesa lipsurile apărute.
Un motiv de îngrijorare al industriei feroviare este vechimea vagoanelor care se află acum în circulație. Deși au fost achiziționate unele noi, acestea nu au fost puse încă în funcțiune, iar vagoanele care există acum prezintă defecțiuni tehnice.
Potențialul imens al pieței românești pentru închirierea de vagoane feroviare
Investițiile realizate trebuie să fie trimise spre modernizarea vagoanelor vechi, deoarece acestea stau la baza infrastructurii feroviale. Cele noi nu au intrat în circulație și de aceea potențialul pieței românești pentru închirierile feroviale depind de starea trenurilor deja existente. Odată ce vagoanele actuale vor fi actualizate la standardele zilelor noastre, va putea fi atins potențialul maxim al pieței românești.
Investițiile din industria feroviară vin atât de la stat, cât și din mediul privat. Investitorii privați dețin un procent de 70-80% din piața actuală. Infrastructura este veche, dar are nevoie de perspective noi și de minți proaspete pentru a aduce orice soi de evoluție semnificative.
Piața românească feroviară are potențial mare de a progresa dacă sunt oferite fondurile necesare de la persoanele potrivite și acceptă să colaboreze cu lucrătorii străini. Aceștia vin cu perspective noi care ar putea ajuta infrastructura românească să evolueze și să ajungă să închirieze vagoane feroviare.
”Sunt zeci de ani de când nu s-a cumpărat în România, nu vorbesc de modernizări, sunt cam 20 de ani de când nu s-a cumpărat nicio garnitură de tren nouă în România.”, a mai declarat Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Calea spre atingerea potențialului maxim stă doar în actualizarea garniturilor feroviare pentru ca acestea să poată circula și în afara teritoriilor românești. România poate ajuta țările vecine cu vagoane închiriate, doar în cazul în care acestea vor îndeplini toate cerințele investitorilor.
Sursă foto: Pixabay.com