• uncategorized

Peste 150.000 mp de spatii de depozitare de clasa A vor fi livrati in acest an, in timp ce rata de spatii neocupate va ramane sub 5%, urmand sa creasca usor in urmatorii doi ani, arata un studiu realizat de DTZ Ehinox. Specialistii estimeaza ca pana in 2009 suprafata depozitelor de clasa A realizate la nivel national va ajunge la 1.974.000 mp.

In prezent, oferta pe piata locala a spatiilor industriale este inca scazuta in comparatie cu alte piete din zona Europei Centrale si de Est. In 2006, au fost finalizati aproximativ 60.000 mp de spatii industriale, ceea ce a dus la cresterea stocului total de spatii moderne la 310.000 mp, potrivit unui studiu realizat de compania CB Richard Ellis. Printre cele mai importante proiecte finalizate se numara Key Logistic Center, Mercury Logistic Park si a treia faza a proiectului Cefin Logistics Park. In acest an, desi oferta este in crestere, totusi se profileaza o noua scadere a suprafetei disponibile, pentru ca multe dintre proiectele cu termen de finalizare in 2007 sunt pre-inchiriate. Specialistii estimeaza ca nivelul chiriilor va scadea usor in acest an, media fiind de aproximativ 4 Euro/mp. Pana acum, cererea de spatii industriale a fost generata aproape exclusiv de operatorii internationali de logistica, acestia fiind interesati de depozite mai mari de 10.000 mp. Companiile locale devin tot mai interesate de achizitionarea de spatii industriale si mai putin de inchirierea acestora. „Piata romaneasca are nevoie de spatii de calitate. Companiile prefera sa se mute in parcuri logistice, datorita facilitat ilor pe care le gasesc. Printre acestea se numara rampele de incarcare/descarcare, inaltimea foarte mare, care ofera posibilitatea de depozitare pe verticala, platformele betonate pentru manevre si parcare, usi de acces largi, care permit intrarea directa a camioanelor. Un alt avantaj il reprezinta noutatea spatiilor, construite cu materiale si tehnici moderne, cu izolatii termice si fonice bune, ceea ce inseamna o reducere a costului cu utilitat ile. Companiile nationale si multinationalele doresc spatii logistice si industriale de calitate, intr-un timp cat mai scurt. Iar dezvoltatorii de asemenea spatii au inteles nevoia pietei. Daca pana acum practica cea mai des intalnita a fost cumpararea terenului si asteptarea potentialilor clienti care sa inchirieze spatile aflate in stadiul de proiect, in prezent dezvoltatorii prezinta viitorilor chiriasi sau cumparatori spatii logistice si industriale aflate in stadiu avansat de constructie“, declara Costel Alecu, directorul departamentului Spatii Industriale & Comerciale din cadrul companiei Regatta.

„Cu cat oferta se va extinde intr-un ritm mai rapid, cu atat clientul sau chiria sul va avea putere mai mare de negociere. Apreciem ca vor predomina tranzactiile de inchiriere, ca procentaj putem indica valoarea de 70-80% din totalul tranzactiilor. Estimam ca randamentul investitiilor in spatii industriale va fi in acest an in jurul valorii de 7-8%”, mai precizeaza Rodica Tarcavu.

 

Zona de nord-est devine atractiva pentru dezvoltatori

Capitala va continua sa concentreze cele mai multe dar si cele mai mari proiecte. Bucurestiul are in prezent 300.000 mp depozite de clasa A, iar stocul va atinge 800.000 mp pana in 2009.

Simbolul pentru logistica ramane zona de Vest a Capitalei, aleasa in continuare de multe companii pentru proiectele logistice, insa exista si alternative. East Logistic Center, un proiect aproape finalizat, este amplasat in zona de est a Capitalei, in interiorul platformei Faur, pe o suprafata de teren de aproximativ 27.700 mp. Parcul ofera zece module de hala cu 16.700 mp suprafata desfasurata. Suprafata de birouri disponibila per modul este de 240 mp, parter si etaj. „Principalul avantaj oferit este localizarea. Amplasarea in interiorul platformei Faur ii ofera infrastructura la capacitate industriala. Parametrii tehnici, de pilda hala cu o inaltime de 9,5 m, sunt stabiliti pentru un maximum de confort si utilizare. De asemenea, exista facilitati precum incalzire/racire cu generatoare de aer cald in hala si climatizare cu ventiloconvectoare si radiatoare in birouri“, spune Costel Alecu. Buftea Distribution Park este situat la 500 m de gara Buftea, avand acces pentru camioane atat din DN 1A Bucuresti-Targoviste, cat si din DN1 Bucuresti-Ploiesti. Investitia este de 10 milioane de Euro. Lucrarile au inceput deja, iar primele doua module vor fi disponibile in august. Intregul parc va fi finalizat in primavara anului viitor. Buftea Distribution Park va oferi in faza finala o suprafata de aproximativ 30.000 mp, impartita in opt module compuse din spatii de birouri si spatii de depozitare/productie. Fiecare modul ofera 2.880 mp de hala si 640 mp de birouri. Tot in zona de nord-est, mai exact in comuna Mogosoaia, va fi amplasat complexul Bucharest Distribution Park. Accesul este asigurat prin soseaua de centura a Capitalei sau prin DN 1A. Vor fi realizate si doua bretele de cale ferata in interiorul complexului, cu acces direct la linia Bucuresti-Urziceni-Constanta. Pe o suprafata de 280.000 mp, vor fi construiti 170.000 mp de spatii de depozitare, birouri si parcari. Investitia este de 70 de milioane de Euro. Lucrarile au inceput in martie si vor fi finalizate in octombrie.

 

Ardealul si Constanta sunt urmatoarele zone de expansiune

In celelalte orase cu potential economic ridicat dar si cu o pozitionare geografica strategica – Timisoara, Arad, Oradea, Constanta, Brasov vor fi construite spatii logistice moderne, unele proiecte fiind deja in stadiu avansat de dezvoltare.

Pana in 2009, in Brasov vor exista 280.000 mp de depozite.

Timisoara are un stoc de 140.000 mp in prezent. Pana in 2009, suprafata de depozitare va atinge 320.000 mp.

Si Clujul a atras multe investitii: in afara de extinderea retailerilor important i care au nevoie de spatii de depozitare cum sunt Metro, Praktiker, Cora sau Kaufland, si-au anuntat intrarea pe piata Profi si Tesco. In prezent, exista 45.000 mp de depozite, stocul urmand sa se dubleze pana in 2009.

Oradea, primul oras din Romania legat de autostrada Bechtel, va avea peste doi ani 60.000 mp de spatii de depozitare. Deocamdata, nu exista dezvoltari industriale in oras, ci in apropiere, la Bors. Actualele depozite se afla in cladiri vechi. De exemplu, Macromex are un spatiu inchiriat intr-o cladire veche unde TIR-urile nu au acces. Rata de neocupare a fost in acest an 0%, iar potrivit estimarilor dezvoltatorilor, cererea extrem de mare va acoperi tot ce va fi livrat pe piata in urmatorii cinci ani.

In Constanta, piata va cunoaste o crestere importanta in anii urmatori, factorul decisiv fiind portul. In prezent, stocul de depozite este 50.000 mp, iar in 2009 va ajunge la 125.000 mp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *