- uncategorized
Potrivit ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, noul manager are la dispozitie 90 de zile pentru a-si prezinta planul de management.
Directorii CFR Marfa ar putea ramane in functie doar pana in luna iulie, cand va avea loc privatizarea companiei. Daca cei care vor achizitiona CFR Marfa vor sa pastreze directorii, echipa lui Fenchiu va ramane in functie.
Privatizarea CFR Marfa a fost acceptata in sedinta de Guvern, dupa ce fusese aprobata si in sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) de la Palatul Cotroceni.
10 milioane de euro, grantia la licitatie
Ministrul Transporturilor a vorbit, atunci cand a anuntat privatizarea CFR Marfa, si cateva dintre conditiile ce trebuie indeplinite de catre cei ce doresc sa participe la licitatie. Este vorba despre conditii stabilite pentru a asigura succesul privatizarii si pentru a evita repetarea problemelor survenite in cazul incercarii de privatizare a companiei Oltchim.
Seful Transporturilor a precizat ca se doreste „o privatizare cu pre-calificare, la care vor putea sa participe doar investitori care pot proba ca au capacitatea de a dezvolta acest sector”. Garantia va fi de 10 milioane de euro. „CFR Marfa este o societate strategica pentru Romania, de aceea conditiile de privatizare sunt serioase”, a mai spus Relu Fenechiu.
Termen limita: 20 iunie 2012
In urma discutiilor purtate la sfarsitul lunii ianuarie, anul curent, de catre Guvern cu seful misiunii FMI, Erick de Vrijer, s-a stabilit ca la jumatatea lunii mai va fi finalizata lista cu investitorii precalificati, urmand ca data de 20 iunie a acestui an sa constituie termenul limita de desemnare a castigatorului procesului de privatizare a CFR Marfa.
Situatia CFR Marfa, in cifre
La inceputul lunii februarie 2013, CSAT a avizat procesul de privatizare, dupa ce la finalul anului trecut acesta se blocase tocmai din cauza avizului negativ dat de CSAT.
Statul roman urmeaza sa vanda 51% din actiunile companiei feroviare, si estimeaza ca va obtine 270 de milioane de lei.
Desi potrivit afirmatiilor ministrului Transporturilor, CFR Marfa ar fi acumulat datorii de 2 miliarde de lei si pierderi de peste 50 de milioane de lei, conform datelor oficiale, compania feroviara are o datorie de 400 de milioane de euro, dintre care 288 milioane de euro catre statul roman, suma ce va fi stearsa inainte de privatizare prin conversie in actiuni, restul de 112 milioane de euro reprezentand datorii catre un consortiu de banci austriece.
La o analiza mai atenta a situatiei companiei CFR Marfa se poate constata ca aceasta a fost capusata in permanenta si supusa unei concurente neloiale, exemple elocvente in acest sens fiind asocierea extrem de paguboasa pentru CFR Marfa a companiei feroviare de stat cu GFR, precum si devalizarea din interior a CFR Marfa de catre proprii directori, care prin prezentarea la licitatii cu oferte de preturi nejustificat de mari descalificau din start compania feroviara nationala in favoarea celor particulare.
Un alt paradox existent la CFR Marfa ce contribuie la distrugerea treptata a acestei companii este managementul de stat defectuos al acesteia, care nu-i asigura societatii feroviare posibilitatea de a-si achita impozitele catre stat, in consecinta fiind blocata participarea CFR Marfa la licitatiile organizate de catre companiile de stat.
Cum e la altii
In ceea ce priveste situatia privatizarii companiilor feroviare de marfa din tarile vecine, divizia de marfa a MAV din Ungaria, o companie de 8 ori mai mica in comparatie cu CFR Marfa, a fost achizitionata de catre Rail Cargo din Austria cu 390 milioane de euro. La licitatia de privatizare a companiei nationale feroviare de marfa din Bulgaria, companie de 4 ori mai mica fata de cea din Romania, se estimeaza ca statul bulgar va obtine un pret de 250-300 de milioane de euro.
Ce solutii vede premierul Victor Ponta
Solutia pentru redresarea CFR Marfa, exprimata chiar de premierul Victor Ponta in cadrul unei emisiuni de la un post de televiziune, ar fi instalarea la conducerea acestei companii a unui manager care sa-i asigure societatii feroviare, pe termen scurt, posibilitatea de redresare printr-un management performant, iar pe termen mediu, prin derularea unor investitii absolut necesare, chiar asigurarea unui profit ce poate creste treptat. Seful Executivului sublinia necesitatea preluarii companiei feroviare de catre un investitor care va achita datoriile CFR Marfa. Insa asta in conditiile in care, in momentul privatizarii, datoriile catre stat ale companiei vor fi sterse prin convertirea acestora in actiuni, iar singurele datorii ce vor trebui achitate de catre societatea feroviara vor fi cele catre bancile austriece creditoare.
De asemenea, Victor Ponta a mentionat ca una dintre conditiile de precalificare pentru licitatia in care CFR Marfa va fi scoasa la vanzare este ca potentialul cumparator al companiei feroviare nationale sa aiba o cifra de afaceri mult mai mare decat CFR Marfa. Astfel este exclusa din competitie singura companie feroviara privata romaneasca ce ar fi avut sanse de castig, si anume GFR. In acest fel, in competitie raman doar companiile feroviare de stat DB Cargo din Germania si Rail Cargo din Austria.