- uncategorized
Masurile incluse in planul de redresare vizeaza sectorul energetic, proiecte agricole si extinderea conexiunilor de tip broadband la Internet si vor fi finantate cu cinci miliarde de euro. Faptul ca nu s-au alocat bani si pentru investitii in infrastructura de transport a determinat criticile CER si UNIFE, ai carei lideri considera ca factorii de decizie din statele membre au trecut prea usor cu vederea recomandarile Parlamentului European. Potrivit lui Johannes Ludewig, director executiv al CER, finantarea infrastructurii de transport, in special cea feroviara, poate fi o parghie puternica pentru amorsarea unei cresteri economice si a gradului de ocupare a fortei de munca pe termen scurt, contribuind astfel la depasirea perioadei de declin din prezent. „Planul UE de redresare economica a fost o buna ocazie de a transforma criza economica intr-o oprotunitate de reconfigurare a sistemului de transport european si de a-i spori sustenabilitatea pe termen lung“, a mentionat Michael Clausecker, directorul general al UNIFE.
Europarlamentarii cerusera intr-un raport fara caracter legislativ, adoptat in data de 11 martie, investitii pentru un transport durabil, subliniind importanta programului de finantare a retelelor transeuropene de transport TEN-T pentru indeplinirea obiectivelor UE privind schimbarile climatice, precum si cele privind coeziunea sociala, economica si teritoriala. De asemenea, europarlamentarii au subliniat si importanta celor 30 de proiecte prioritare din reteaua TEN-T pentru relansarea economica, cerand in mod expres finantarea acestora in cadrul planului de redresare, precum si gasirea de surse suplimentare de bani in statele membre si cresterea sumelor ce le vor fi alocate in viitorul buget multianual al Uniunii.
Solicitarilor europarlamentarilor li se adauga cele ale CER si UNIFE, incluse intr-o scrisoare deschisa trimisa in februarie presedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, si pre- sedintelui Consiliului European, Mirek Topolank. In respectivul document, reprezetantii sectorului feroviar au prezentat o lista de proiecte de modernizare a infrastructurii de cale ferata care asteapta finantari insumand 27 de miliarde de euro.
CER si UNIFE au punctat ca exista numeroase proiecte feroviare care bat pasul pe loc din cauza lipsei banilor, ceea ce pericliteaza obiectivele asumate de Uniune in directia reducerii impactului transporturilor asupra mediului. Astfel, potrivit celor doua organizatii, transporturile sunt responsabile de 27% din emisiile de gaze cu efect de sera din UE, iar acest procent are o tendinta de crestere continua, dovedindu-se a fi un real obstacol in ceea ce priveste indeplinirea obiectivelor UE de a reduce cu 20% emisiile de dioxid de carbon pana in anul 2020.
CER si UNIFE sustin ca, in totalul emisiilor generate de transporturi, sectorul rutier are o pondere de 70% si ca numai prin preluarea unor cantitati mari de marfa de pe sosea pe calea ferata se poate obtine o reducere semnificativa a impactului asupra schimbarilor climatice. Pentru a face insa posibil un astfel de transfer modal, sunt necesare investitii importante in infrastructura de cale ferata, conchid cele doua organizatii.