• uncategorized

“Previziunile noastre privind profitul net au fost recalculate in crestere, atat pentru anul 2010 cat si 2011, in baza performanetelor neasteptat de bune inregistrate in trimestrul trei din anul trecut. Dar, in ciuda unui profit in crestere, vom vedea daca recuperarea aferenta trimestrului al treilea va continua si in perioada urmatoare si daca putem vorbi de o revenire puternica post-recesiune”, a declarat Giovanni Bisignani, directorul general al IATA.

Cu toate ca previziunile privind rezultatele industriei de profil au fost revizuite in crestere, directorul IATA a caracterizat marjele de profit ca fiind dezamagitoare. „Cu o marja de 2,7% in 2010 per total industrie si de 1,5% in anul 2011, suntem departe inca de acoperirea pierderilor de capital. Industria ramane fragila in continuare, iar recuperarea pierderilor inregistrate in perioada crizei economice ramane pe muchie de cutit. Orice soc ar putea perturba iremediabil recuperarea”, a mai spus liderul asociatiei internationale.

Pe de alta parte, Giovanni Bisignani considera ca in cifre absolute, previziunile industriei aviatice pot parea „dramatice”. Potrivit acestuia, proiectia initiala a IATA privind profitul net estimat pentru anul 2011, de 9,1 miliarde dolari, nu reprezinta decat 1,1% din veniturile de 565 miliarde dolari, prognozate pentru aceeasi perioada. “Orice crestere a profitului este un pas binevenit in directia cea buna. Iar faptul ca putem creste previziunile de profit arata ca directiile urmate in industrie pentru a atinge un nivel normal de profitabilitate sunt corecte”, a explicat Bisignani.

In contrast izbitor cu imbunatatirea traficului de pasageri in ultimele luni ale anului trecut, perspectivele transportului aerian de marfa s-au deteriorat. Chiar si in aceste conditii insa, cererea pentru transportul aerian de marfa este asteptata sa creasca in 2011 cu 18,5% fata de anul anterior.

Anul 2011, sub semnul incertitudinii pentru companiile aeriene
Cu toate ca noile estimari privind profitul net in 2011 suna bine, in acest an industria se va confrunta cu conditii economice mai aspre decat cele din 2010,  avertizeaza  Bisignani. Potrivit acestuia, ciclul de recuperare va fi mai lent in acest an, intrucat mediul de operare va deveni mai dificil din cauza cresterii pretului combustibililor si a implementarii masurilor de austeritate de catre majoritatea tarilor lovite de criza financiara internationala.

Pentru anul 2011, pretul mediu al petrolului este asteptat sa se situeze in jurul nivelului de 84 dolari/baril, fata de media anului anterior de 79 de dolari/ baril. In opinia analistilor IATA, aceasta situatie va genera cresterea costurilor de operare in 2011, combustibilii ajungand sa detina o cota de 27% din costurile totale de functionare.

Pe de alta parte, cresterea fiscalitatii, in special din cauza masurilor de austeritate introduse de majoritatea tarilor, va determina cresterea costurilor de calatorie cu 3-5% in acest an, descurajand astfel imboldul populatiei saracite de criza de a calatori, cu consecinte grave asupra recuperarii pierderilor companiilor aeriene.

Totusi, la nivel mondial, traficul aerian de pasageri este asteptat sa creasca cu 5,5% in 2011 comparativ cu anul anterior, in timp ce yeld-urile sunt astepate sa creasca cu 0,5%. In schimb, pe segmentul cargo, indicatorii prognozati raman similari nivelului din anul precedent.

Tarom, profit zero in 2011
Potrivit bugetului provizoriu de venituri si cheltuieli, elaborat de Ministerul Transporturilor, in cazul companiei nationale de transport aerian Tarom nu este asteptata obtinerea de profit in cursul anului 2011, fata de un castig bugetat de 19,8 milioane lei pentru anul trecut. De asemenea, in anul 2009, Tarom a inregistrat pierderi de 90,99 milioane lei, desi miza initial pe un profit de 760.000 de lei.

Conform bugetului propus pentru anul 2011, compania urmeaza sa inregistreze in acest an venituri si cheltuieli egale, de 1,71 miliarde de lei, in timp ce pentru anul trecut, bugetul operatorului prevedea venituri de 1,65 miliarde de lei si cheltuieli de 1,63 miliarde de lei.

Pe de alta parte, cheltuielile cu personalul sunt asteptate sa scada in acest an cu 10,9%, de la 206,68 milioane de lei la 183,98 milioane de lei, iar fondul de salarii sa coboare cu 10,2%, de la 149 milioane de lei la 133,77 milioane de lei. De asemenea, castigul mediu lunar pe salariat se va micsora de la 5.063 de lei la 4.723 de lei, iar numarul mediu de angajati va scadea cu 90 de persoane, ajungand astfel la 2.360 de salariati.

Pentru investitii, Tarom ar putea avea la dipozitie fonduri de 138,27 milioane de lei, in scadere cu 64,2%, de la un nivel bugetat anul trecut (386,45 milioane de lei). Din totalul sumei, 78,97 milioane de lei provin din surse proprii si 59,3 milioane de lei au la baza creditele externe. Pentru reclama si publicitate, proiectul prevede un buget de 13,03 milioane lei.

In acelasi timp, compania romaneasca are plati restante 20,7 milioane de lei, nivel similar cu cel din 2010, si creante de 36 milioane de lei, aflate intr-o usoara crestere.

In privinta numarului de pasageri, Tarom a transportat in primele sapte luni ale anului trecut un numar de 1,12 milioane de persoane, in crestere cu 24,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand volumul total al pasagerilor a ajuns la 898.211 de persoane.

Pe cele doua aeroporturi din Bucuresti, Otopeni si Baneasa, numarul pasagerilor ar putea creste cu 5% in 2011 fata de cele circa sapte milioane pasageri in 2010, potrivit estimarilor directorului general al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti, Tudor Jidav.

“Pentru 2010 am avut un numar de sapte milioane de pasageri pe cele doua aeroporturi (cinci milioane de calatori pe Otopeni si doua milioane de calatori pe Baneasa), in crestere cu 10% fata de numarul calatorilor inregistrati in cursul anului 2009. Totodata, pentru anul 2011, preconizam o crestere cu 5% a numarului de pasageri, pana la 7,35 milioane. Traficul de pasageri pe cursa aeriana este tot in crestere, aceasta tendinta fiind inregistrata chiar si acum, in perioada de criza economica”, a mai spus Tudor Jidav.

Acesta a reamintit ca, in luna aprilie a anului trecut, norul de cenusa vulcanica  din Islanda a generat o scadere cu 15% a numarului de calatori comparativ cu perioada similara din 2009.

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, societate infiintata prin fuziunea Aeroportului Otopeni cu Aeroportul Baneasa, si-a inceput oficial activitatea in februarie 2010, estimeaza ca va procesa 75% din intreg traficul aerian al Romaniei si va atinge o cifra de afaceri de 110 milioane euro in 2011.

Diferente mari intre regiunile globale
Liniile aeriene din toate regiunile urmeaza tendinta globala de scadere a rentabilitatii in 2011 comparativ cu 2010.

Astfel, companiile nord-americane de transport aerian au inregistrat un profit estimat la 5,1 miliarde de dolari in 2010 si se asteapta la o valoare de 3,2 miliarde de dolari pentru anul curent. Inca din anul 2007, transportatorii aerieni din SUA si-au imbunatatit profitabilitatea, prin ajustarea capacitatii de transport in functie de nivelul cererii.

Capacitatea slaba de redresare economica a SUA va limita insa cererea pe piata de profil la 3,7% in acest an, sub media globala de 5,3%, in timp ce capacitatea de transport va creste cu 4,6 procente.

Transportatorii aerieni din regiunea Asia-Pacific estimeaza cel mai mare profit pentru anul 2010, respectiv 7,7 miliarde de dolari, asteptarile scazand la 4,6 miliarde dolari pentru anul 2011. Asia-Pacific ramane regiunea cea mai profitabila pentru companiile aeriene, bazate pe o crestere puternica PIB-ului, cu exceptia Japoniei, virful de lance fiind China. Aici, cererea in crestere cu 6,9% pentru anul 2011 este mai mare decat media globala. In schimb, transportatorii din regiunea Asia-Pacific  sunt deosebit de expusi in fata fluctuatiilor de pe pietele internationale de marfuri.

Companiile aeriene din Orientul Mijlociu estimeaza ca in anul 2010 au realizat profituri de 700 de milioane de dolari, in timp ce pentru 2011 se asteapta la profituri de aproximativ 400 de milioane de dolari. Aceasta este regiunea globala cu cea mai rapida crestere, atat in 2010, cat si in cursul anului 2011, desi prognozele arata ca ritmul de crestere a cererii se va injumatati de la 21,5% in 2010, la 10,5% in acest an.

Transportatorii europeni au fost cei mai afectati de recesiunea economica, fiind considerati “lenesii” industriei de profil, cu un profit de 400 milioane dolari in 2010 si asteptari de doar 100 de milioane de dolari pentru anul 2011. Conditiile de pe piata intra-comunitara raman “deprimante” in continuare, ca urmare a efectelor crizei economice, a recuperarii economice lente, a masurilor de austeritate luate de majoritatea guvernelor europene si din cauza gradului ridicat de impozitare. Rentabilitatea operatorilor din aceasta regiune se mentine in continuare slabita, cu o tendinta de crestere a cererii la nivelul de 3,5%, alaturi de o crestere de 4,4% a capacitatii de transport in 2011.

Companiile latino-americane de transport aerian au inregistrat un profit de 1,2 miliarde de dolari in 2010, si se asteapta la o scadere de pana la 700 de milioane de dolari in acest an. Consolidarea economica a tarilor din regiune, in special Brazilia, va continua sa sustina cresterea solida si profitabila a operatorilor aerieni de transport din regiune.

Nu in ultimul rand, transportatorii din Africa estimeaza profituri in valoare de o suta de milioane de dolari pentru anul 2010, iar asteptarile pentru 2011 indica o stagnare la acelasi nivel pentru acest indicator. Ca si in alte regiuni, extinderea capacitatii de transport cu 6,4% in 2011, va depasi cresterea cererii cu 5,5%.

Liniile aeriene asteapta biletele cu cod de bare bidimensional
Trecerea la utilizarea tichetelor de imbarcare cu cod de bare bidimensional la nivel mondial, anuntata la finalul anului 2010, este vazuta de membrii Asociatiei Intrnationale de Transport Aerian (IATA) drept un reper istoric in traficul aerian de calatori. Astfel cartile de imbarcare 2D vor inlocui generatia actuala de tichete de imbarcare cu banda magnetica, considerata mult mai costisitoare.

“Tichetele de imbarcare cu banda magnetica utilizate anterior se afla pe drumul spre muzeu, alaturi de biletul clasic de hartie. Dupa trecerea la tiketing-ul electronic in anul 2008, conversia la tichetele de imbarcare cu cod de bare bidimensional este pasul firesc pentru a oferi calatorilor confort si rapiditate in alegerea destinatiilor de calatorie pe care le doresc. Astfel, etapele unei rezervari pentru un zbor cu avionul care uneori durau cateva zile, vor putea fi scurtate acum pana la cateva secunde”, a declarat Giovanni Bisignani, directorul general al IATA.

“Companiile aeriene eliberau peste doua miliarde de tichete de imbarcare in fiecare an, situatie care genera costuri imense cu hirtia pe care erau tiparite biletele. In urma implementarii proiectului  cartilor de imbarcare 2D, industria aviatica va economisi 1,5 miliarde de dolari in fiecare an”, a completat Bisignani.

Estimarile industriei aviatice pentru anul 2010 la nivel mondial
•    Cresterea  traficului de pasageri cu 8,9% fata de anul anterior
•    Cresterea veniturilor la 565 miliarde de dolari
•    Cresterea profitului net la 15,1 miliarde de dolari

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *