• uncategorized

De regula, in aceleasi zone sunt amplasate si centrele de aprovizionare cu materii prime, materiale, componente (cum ar fi , de exemplu, ambalarea de mijloace auto).

Subliniez ca aceste centre logistice trebuie sa fie conectate de reteaua de infrastructura de transport (daca se poate chiar la toate modurile de transport).

O importanta deosebita o au centrele logistice din zonele agricole. Acestea trebuie sa fie specializate pentru depozitarea, conservarea, sortarea, ambalarea, etichetarea pentru fiecare fel de marfa (centre de colectare a cerealelor, a laptelui, a fructelor si legumelor, a carnii). Aceste centre logistice din domeniul agriculturii pot colecta, sorta, ambala, conserva si livra marfa catre piata de consum interna sau externa. Si aceste centre logistice din domeniul agricol trebuie sa aiba legatura cu infrastructura rutiera, iar silozurile de cereale sa fie pe cat posibil conectate si la calea ferata sau calea fluviala.

Centrele logistice regionale sunt de regula putine, dar mari, dotate cu mijloace foarte moderne de manipulat, transbordat, inclusiv pentru indeplinirea de formalitati vamale, intrucat asemenea centre sunt amplasate mai ales in porturi si care presteaza toate serviciile necesare, inclusiv de livrare catre export, import sau tranzit. Aceste centre logistice regionale trebuie sa aiba acces rapid la infrastructura de transport in toate modurile de transport. Intre centrele logistice din porturi exista o competitie acerba. Aceasta competitie depinde de dotarea cu utilaje ultraperformante cu sistem de organizare perfect (apropiat de cel din sistemul militar). Totodata, depinde si de sprijinul autoritatilor, mai ales in domeniul conectarii acestora la toate modurile de transport, cu accesul usor al tuturor mijloacelor de transport, dar si de o birocratie mai simpla (dar corecta), a indeplinirii formalitatilor normale, mai ales pentru marfa de tranzit.

Castiga competitivitate acele centre logistice regionale din porturi care dispun de acces rapid la o retea terestra, feroviara si rutiera de transport, care sa micsoreze durata de transport si respecta costurile de transport.

Competitivitatea centrelor de logistica depinde, de asemenea, intr-o mare proportie, de rapiditatea cu care intra la operare si in mijloacele de transport. Nu poate fi competitiv niciun centru logistic daca mijloacele de transport feroviare asteapta sa intre la incarcare/descarcare 12 sau chiar 24 de ore, chiar daca mijlocul de transport este incarcat/descarcat in circa 15-20 minute.

Poti sa dispui de cea mai inalta tehnologie de manipulare, dar daca sistemul de organizare de intrare si iesire (la incarcare sau descarcare) este greoi si exista un sistem birocratic sofisticat si cu durata mare, atunci se ajunge, pe de o parte, la cresterea pretului de transport, iar pe de alta parte, la marirea duratei de transport.

De ce ne ocolesc investitorii straini

Orice investitor, roman ori strain, in domeniul industrial, agricol sau in domeniul logisticii, la intocmirea studiului de fezabilitate a investitiei, ia in considerare si o retea de cale ferata moderna, dar si societati de transport feroviar bine organizate, cu un orar de legatura cu reteaua feroviara din tarile vecine convenit si respectat ca si in domeniul transportului de pasageri.

Un investitor tine seama si de posibilitatile de vanzare in tarile din alte zone (chiar indepartate din punct de vedere geografic).

Mentionez  cu parere de rau ca din cauza unei infrastructuri de transport necorespunzatoare, ne ocolesc investitorii straini in domeniul industrial, intrucat durata de transport este mare.  Din acelasi motiv ne ocolesc si investitorii straini din domeniul logisticii regionale (mai ales portuare).

Nu se poate accepta ca din portul Hamburg la Viena un transport feroviar sa fie realizat in 24 ore, iar din Romania (din portul Constanta) in 3 zile. In acelasi timp, autoritatile locale trebuie sa ofere terenuri pentru construirea de centre logistice in apropierea viitoarelor investitii in domeniul industrial, sa pregateasca forta de munca educata capabila sa lucreze atat in industrie, cat si in centrele logistice. De asemenea, aceste zone (parcuri industriale) sa fie conectate la infrastructura de transport, mai ales in domeniul rutier si feroviar.

In prezent, un rol important il joaca dezvoltarea obiectivelor industriale pe langa aeroporturi sau pe langa canalele de navigatie interioara pentru materii prime sau semifabricate.

In general, toata infrastructura de transport trebuie sa fie legata de principalele retele rutiere si feroviare de transport cu cele din tarile vecine, precum si cu portul Constanta.

Subliniez acest lucru intrucat marii investitori doresc un acces rapid si costuri cat mai mici la piata mondiala, inclusiv la transportul pe cai navigabile interioare, precum si la transportul maritim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *