- uncategorized
Anterior, comisia pentru Transport a Legislativului UE a analizat raportul privind noile obligatii ale operatorilor rutieri, redactat de europarlamentarul italian Gabriele Albertini, adoptat in unanimitate, si cel privind regulile aplicabile in transportul de pasageri pe mare si cai navigabile interioare, care nu s-a bucurat de acelasi sprijin, fiind aprobat cu doar 18 voturi „pentru“ si 14 abtineri.
Noile prevederi stabilesc reguli mai stricte pentru compensarea financiara a pasagerilor in caz de intarziere sau anulare a curselor, respectiv obliga operatorii rutieri si navali sa acorde asistenta pasagerilor cu disabilitati. Reprezentantii transportatorilor rutieri au criticat insa obligatiile prevazute de europarlamentari, considerand ca nu sunt adaptate la specificul activitatii lor. „Daca statele membre si viitorii europarlamentari nu vor ajusta aceste prevederi, exista un risc major de restrangere a ofertei de servicii de transport cu autobuzul si autocarul. Operatorii vor inceta pur si simplu sa ofere servicii, daca sunt obligati sa respecte reguli imposibil de aplicat sau daca trebuie sa suporte costuri mai mari din cauza acestor reguli“, a explicat Graham Smith, vicepresedinte al Uniunii Internationale a Transporturilor Rutiere (IRU).
Intre principalele noutati prevazute in regulamente se numara necesitatea de a acorda despagubiri in cazul curselor intarziate sau anulate. Pentru transportul pe apa, valoarea despagubirilor este de 25 % din pretul biletului pentru o intarziere de 60 pana la 119 minute, respectiv 50 % din pretul biletului pentru o intarziere mai mare de 120 de minute, mergand pana la rambursarea integrala a tarifului calatoriei daca transportatorul nu poate executa cursa si nu ofera servicii alternative. In cazul curselor cu autobuzul sau autocarul, anularea sau intarzierea plecarii cu mai mult de doua ore in curse cu durata de minim trei ore atrage obligativitatea oferirii de servicii alternative, iar daca acest lucru nu este posibil, pasagerii au dreptul sa fie despagubiti cu 50% din valoarea biletului.
Bineinteles, dreptul la despagubiri pentru intarzieri sau anularea curselor este anulat in caz de forta majora, pentru transportul pe apa fiind specificate clar conditiile in care operatorii se pot prevala de aceasta prevedere: vant puternic, valuri inalte sau inghet.
Operatorii de transport nu pot fi insa scutiti de la plata despagubirilor in caz de accident, ba chiar sunt nevoiti sa faca plati imediate victimelor sau familiilor acestora. Astfel, noile reguli prevad ca, in caz de deces sau orice vatamare corporala a pasagerului cauzata de un accident survenit in timpul exploatarii serviciilor de transport cu autobuzul si autocarul si in cazul in care pasagerul nu dispune de o polita de asigurare de calatorie, intreprinderea de transport cu autobuzul sau autocarul trebuie sa achite, in termen de maxim 15 zile de la stabilirea identitatii persoanei fizice indreptatite la despagubire, plati in avans necesare pentru a satisface necesitatile economice imediate, in mod proportional cu prejudiciul suferit, cu conditia sa existe la prima vedere dovezi privind prezenta unor cauze ce pot fi atribuite intreprinderii de transport. Cuantumul minim al platilor in avans achitate in caz de deces a fost fixat la 21.000 de euro.
Pentru a proteja firmele mici, europarlamentarii au introdus un amendament care prevede ca operatorii nu sunt obligati sa acorde compensatii daca accidentul a avut loc in circumstante care nu puteau fi controlate de catre transportator.
In alta ordine de idei, multe dintre cerintele prevazute in cele doua rapoarte vizeaza in principal calatoriile internationale si pe distante lungi si nu sunt adaptate nevoilor si caracteristicilor specifice ale transportului urban, suburban si regional, asa incat europarlamentarii au lasat la latitudinea statelor membre aplicarea regulilor pentru transportul pe distante scurte.
Dincolo de despagubiri, rapoartele prevad interzicerea oricarei forme de discriminare pe considerente de handicap si mobilitate redusa in momentul rezervarii unei calatorii si al imbarcarii la bordul unei nave de pasageri, al unui autobuz sau autocar. Accesul pasagerilor cu disabilitati la bordul mijloacelor de transport rutiere si navale va putea fi interzis numai daca pune in pericol siguranta acestora.
Totodata, operatorii de transport naval si rutier sunt obligati sa ofere asistenta pasagerilor cu mobilitate redusa, fiind necesar sa-si instruiasca personalul pentru a putea face fata unor astfel de situatii.