- uncategorized
I nvestigatia a fost declansata in urma semnalarii refuzului ArcelorMittal Galati de a contracta servicii portuare de la Comvex, in contextul in care terminalul de minereuri operat de aceasta companie depindea economic de combinatul galatean. Dependenta reiese clar din raportarile financiare ale operatorului portuar: Comvex a contabilizat o cifra de afaceri de 72,2 milioane de lei in 2009, cu 52% mai mica decat in 2008, respectiv un profit de 13,6 milioane de lei, cu 57,2% mai mic decat in 2008. Rezultatele financiare ale operatorului s-au inrautatit in a doua parte a anului, dupa ce terminalul nu a mai fost utilizat de ArcelorMittal pentru aprovizionarea combinatului galatean.
Astfel, in intervalul octombrie-decembrie 2009, Comvex a contabilizat pierderi de 10,1 milioane de lei, in timp ce in ultimul trimestru din 2008, inregistrase un profit de 8,2 milioane. „Mare parte din cifra de afaceri a Comvex se realiza prin descarcarea vapoarelor cu minereu necesare pentru combinatul galatean. A existat un conflict intre cele doua companii si, in prezent, mare parte din traficul care inainte trecea prin Constanta si era operat de Comvex trece prin portul Burgas din Bulgaria si ajunge apoi pe Dunare la Galati, ocolind Comvex. Operatorul portuar considera ca, procedand in acest fel, ArcelorMittal Galati incearca sa forteze o schimbare a comportamentului comercial“, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Acesta nu exclude insa posibilitatea ca intre ArcelorMittal si Comvex sa existe doar un conflict comercial. Potrivit unui comunicat al Consiliului, inspectia efectuata luna trecuta a avut ca scop obtinerea de informatii si documente referitoare la posibile practici anticoncurentiale care ar face vinovat combinatul galatean de abuz de pozitie dominanta asupra Comvex. „Inspectia inopinanta este unul dintre instrumentele legale des folosite de Consiliul Concurentei in cadrul investigatiilor declan- sate, fiind cel mai eficient instrument de obtinere a unor dovezi privind posibile incalcari ale regulilor de concurenta“, se arata in comunicat, documentul mentionand si ca sunt asteptate observatii si puncte de vedere de la agentii economici terti (inclusiv concurent i si clienti ai partilor implicate) si asociatii ale agentilor economici cu privire la practica anticoncurent iala investigata.
Daca investigat ia se va solda cu dovedirea unor practici anticoncuren- tiale, Consiliul Concurentei poate sanctiona ArcelorMittal Galati cu o amenda in cuantum de cel mult 10% din cifra de afaceri a combinatului.